همه چیز درباره مهاجرت پرندگان

این حرکت دسته جمعی پرندگان معمولا به علت تغییراتی مانند در دسترس بودن غذا، زیستگاه مناسب و آب و هوای مساعد اتفاق می افتد. نزدیک به 1800 گونه از بین 10،000 گونه پرنده موجود در جهان، مهاجر هستند.کنترل مهاجرت، زمان و مسیر  آن به صورت ژنتیکی تعیین می شود. برخلاف آنچه تصور می شود این ژن ها حتی در پرندگان غیر مهاجر نیز وجود دارد. قدرت جهت یابی و ارزیابی مسیر در حین مهاجرت یکی از پدیده های بسیار پیچیده است که هم به عوامل ژنتیکی و هم به یادگیری وابسته است.

زمان: یکی از تغییرات اولیه ای که باعث می شود پرندگان احساس کنند زمان مهاجرت فرا رسیده است، تغییر در طول روز است. در این فاصله، تغییراتی هورمونی نیز برای پرندگان اتفاق می افتد که به همراه افزایش در میزان ذخیره چربی بدن است.

جهت یابی : از جمله صفاتی است که در انواع پرندگان به طرق مختلف انجام می شود. اما اغلب پرندگان از موقعیت خورشید در آسمان استفاده می کنند. جهت یابی پدیده ای نیست که بتوان تنها با استفاده از عوامل ژنتیکی آن را توضیح داد. توانایی جهت یابی دقیق و درست در مهاجرت های طولانی، بیشتر مربوط به قدرت شناسایی زیستگاه های ممکن توسط پرندگان می شود. پرندگان قادر هستند نوعی نقشه در ذهن خود رسم کنند و بر اساس آن زیستگاه خود را انتخاب نمایند. توانایی رسم این نقشه ذهنی، با استفاده از دو ابزار الکترومغناطیسی در پرندگان به وجود می آید که یکی از آنها ذاتی است و دیگری با تجربه مهاجرت به دست می آید. پرنده جوانی که اولین بار مهاجرت می کند براساس میدان مغناطیسی زمین مسیر درست را پیدا می کند اما نمی داند که این سفر چقدر طول می کشد. تجربه مهاجرت های بعدی به پرنده این امکان را می دهد تا طول سفر خود را نیز تعیین کند.

تغییرات متابولیسم: پرندگان برای مهاجرت باید تغییراتی در متابولیسم بدنشان بدهند تا نیروی کافی برای این سفر طولانی را داشته باشند. تغییرات در ذخیره چربی و کنترل خواب و رشد پرهای جدید از جمله تغییراتی است که با هورمون ها و تغییرات فیزیولوژیکی دیگر در بدن پرندگان تنظیم می گردد.

تغییرات اقلیمی: تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر از جمله تهدید های بزرگی است که متوجه این پرندگان است. مطالعات بسیاری اثرات این تغییرات بر روی زمان مهاجرت، جفت گیری و تنوع جمعیتی پرندگان را ثابت کرده است.

زیستگاه مناسب: زیستگاه، محیطی است که پرندگان می توانند در آنجا غذا، آب و آشیانه خود را به راحتی تامین کنند. با توجه به تغییرات آب و هوایی و صنعتی سازی وسیعی که در سراسر جهان در حال وقوع است، زیستگاه های پرندگان به شدت در معرض خطر قرار دارند. امروزه تخریب محیط هایی که پتانسیل زیستگاهی مناسب برای پرندگان را دارند از جمله بحران های جدی حوزه پرندگان است.

به همین دلیل امسال روز جهانی پرندگان با شعار"پرندگان را با حفظ زیستگاهشان زنده نگه دارید" به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این راه می پرداازد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا