ارائه 4 فناوری جدید توسط محققان دانشگاه هرمزگان

به گزارش  سیناپرس، ‌محمدعلی میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: خوشبختانه امسال استقبال صنعتگران نسبت به سال‌های گذشته از نمایشگاه هفته پژوهش بیشتر شده است، به طوری که سال گذشته حداکثر سه غرفه مربوط به صنعت در نمایشگاه حاضر بودند و امسال 17 غرفه به نمایش عموم در آمده است که شرکت‌های فنی مهندسی و شرکت‌های صاحب نوآوری، فناوری و پژوهش که ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دارند، از آن استقبال کرده‌اند.

وی با بیان این‌که مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه هرمزگان، نوپا است و در حوزه ‌مشخصی به طور اختصاصی فعالیت نمی‌کند، ‌ادامه داد: دانشگاه هرمزگان دارای مرکز رشد تخصصی نیز است و صاحب امتیاز مرکز تخصصی زیست فناوری در قشم است.

میرزایی اظهار کرد: مرکز رشد واحد بندرعباس در رشته‌های مختلف و عمومی در حال فعالیت است و دارای 22 واحد فناور است که این واحدها ‌در زمینه‌های دریایی، مهندسی آب، فنی مهندسی، مهندسی پزشکی و صنایع دستی نیز فعالیت دارد.

وی تشریح کرد: هرسال چندین "ایده شو" در هفته پژوهش و هفته‌های دیگر توسط این مرکز برگزار می‌شود و نمونه‌ای از آن برگزاری "ایده شو" در اردیبهشت ماه بود که در زمینه صنایع دریایی برپا شد و در نهایت یکی از اعضای این مرکز در مقطع دکترا موفق به کسب رتبه سه منطقه و رتبه یک کشوری شد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما دور بودن بندرعباس از تهران و شهرهای صنعتی بزرگ است و به همین علت رتبه اول و دوم مسابقات در مسابقات کشوری حضور نداشتند.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه حاضر 4 فناوری از مرکز رشد رونمایی شد، افزود: فناوری اول مربوط به "شمارش لارو میگو" است که در حال حاضر این شمارش به روش سنتی و به صورت پیمانه‌ای صورت می‌گیرد که دستگاه ساخته شده به جهت این عمل با پردازش تصویر با دقت بالا و خطای کمتر از 5 درصد این کار را انجام می‌دهد و این فناوری مربوط به یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هرمزگان و شرکت دانش‌بنیان است.

میرزایی افزود: فناوری دیگر این مرکز "فتواسکنر" است که با استفاده از سیستم لیزری، تصویر اجسام را اسکن می‌کند و تصویر قطعات به صورت سه‌بعدی روی سیستم به نمایش در می‌آید که این تصویر سه‌بعدی می‌تواند برای ماشین کاری استفاده شود و برای نمونه‌بردار و طراحی به کار می‌آید.

وی ادامه داد: دستگاه دیگری که در این نمایشگاه ارائه شد، مربوط به رشته مهندسی پزشکی است و در فیزیوتراپی برای درمان تاندون‌های آسیب دیده انگشت دست، مچ دست، انگشتان پا و مچ پا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای افراد سالخورده نیز مناسب است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه هرمزگان با اظهار اینکه فناوری چهارم رونمایی شده در این نمایشگاه برای مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه هرمزگان، "ابزار لبه یاب هوشمند" است، تصریح کرد: در صنایع ماشین کاری دقیق برای این که بتوانیم ابزار را به محل بیاوریم و ماشین‌کاری کنیم، سختی‌ها و مشکلات فراوانی وجود داشت که در حال حاضر این کار به روش سنتی انجام می‌شود و بسیار زمان‌بر است که با فناوری جدید با اضافه‌کردن یک ابزار روی دستگاه‌های صنعتی کار انجام می‌شود و سیستم نامبرده شده برش را با سرعت بسیار بالا و دقت زیاد انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: زمان برش به روش سنتی به مدت 45 دقیقه است که با این سیستم در عرض 3 الی 4 دقیقه این کار انجام می‌شود و به همین علت علی‌رغم اینکه رونمایی از این دستگاه به تازگی صورت گرفته است، این دستگاه مورد توجه صنایع بزرگ واقع شده است و همچنین تست‌های ضروری صورت گرفته و تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده است و به مرحله تولید انبوه برای صنایع نزدیک‌تر شده‌ایم.

تشریح مشکلات صنعتگران در استان خوزستان

میرزایی در رابطه با مشکلاتی که برای صنعتگران وجود دارد، اظهار کرد: نبود کارگاه‌ها و حضور متخصصین صنعتی در استان سبب شده است که فعالیت‌های صنعتی آنچنان که باید پیشرفت نکند و برای مثال کارگاه مناسب برای ریخته‌گری و همچنین تراشکاری که نقشه را به طور صحیح و دقیق انجام دهد، در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از مشکلات دیگر استان در صنعت کمبود متخصصین فنی و خدمات فنی است، تصریح کرد: ما در استان صنایع بزرگی مانند صنایع فولاد، صنایع کشتی‌سازی، صنایع نفت و گاز داریم، اما انگیزه‌ای که این صنایع از صنایع کوچک، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آن‌ها را پشتیبانی کنند، وجود ندارد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: کمک و حمایت صنایع بزرگ از صنایع کوچک هم برای اقتصاد کشور و هم برای صنایع، منفعت‌آمیز خواهد بود.

وی در پایان گفت: صنعت در ایران مظلوم واقع شده است، به طوری که امروزه به دلیل سود کلان در کارهای بازرگانی، فعالیت‌های صنعتی کمتر مورد توجه است یا به عبارتی اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، صنعتگران بیشتری را می‌توان پرورش داد؛ زیرا پتانسیل پیشرفت در این زمینه در استان وجود دارد اما کمبود متخصص و کمبود کارگاه‌ها موضوع مهمی است که ما نیز امیدواریم حمایت های لازم از سوی دولت صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا