نشست خبری دومین جایزه مصطفی (ص) برگزار شد

این نشست با حضور دکتر حسن ظهور، رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص)، دکتر حمیدرضا ربیعی، رییس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی (ص)، مهندس مهدی صفاری نیا، دبير شورای سیاست گذاری، و دکتر حمیدرضا نیکوفر، قائم مقام مدیرعامل شرکت همراه اول (به عنوان حامی ویژه این دوره جایزه) برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسن ظهور، رییس کارگروه علمی جایزه گفت: دوره نخست جایزه مصطفی (ص) دی ماه 94 برگزار شد و دوره دوم اعطای این جایزه، 12 آذر در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

ظهور افزود: نامزدها در 4 حوزه: علم و فناوری نانو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، و کلیه زمینه های علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. در 3 حوزه نخست، (در هر حوزه) به یک نفر و در حوزه چهارم (کلیه زمینه های علم و فناوری) 2 نفر برگزیده می شوند.

دکتر محمدامین شکرالهی و دکتر ارول گلنبه، برندگان دومین دوره جایزه مصطفی (ص)

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) خاطر نشان کرد: در 3 حوزه نخست، افراد (بدون محدودیت جنسیت، سن و مذهب) باید علاوه بر تابعیت یکی از کشورهای اسلامی، ارتباط موثری با کشور خود داشته باشند. در حوزه چهارم (کلیه زمینه های علم و فناوری)، تابعیت و اقامت در کشور اسلامی مهم نیست، اما افراد باید حتما مسلمان باشند. افراد پیشنهاد شده باید دارای این 3 مشخصه باشند: دانشمند برجسته در زمینه علمی خود باشند؛ حتما دارای یک اثر علمی خاص باشند؛ اثر حتما باید نفوذ جهانی یا منطقه ای داشته باشد.

وی افزود: تا 10 دی 95، تعداد 241 اثر از 31 کشور برای داوری مقدماتی دریافت شد. تعداد 57 اثر در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد ارزیابی قرار گرفته و 2 اثر به شورای سیاست گذاری ارسال و در نهایت یکی از این آثار انتخاب شد. در حوزه کلیه زمینه های علم و فناوری نیز 23 اثر بررسی و 1 اثر به شورای سیاست گذاری ارسال شد. در دو حوزه دیگر (علم و فناوری نانو، علم و فناوری زیستی و پزشکی) اثری برگزیده نشد.

برندگان دومین دوره جایزه مصطفی (ص)

رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: 10 مرداد 96 هفتمین نشست شورای سیاست گذاری برگزار شد و در این جلسه، دکتر محمدامین شکرالهی با اثر ارائه کدهای رپتور و دکتر ارول گلنبه (Erol Gelenbe) دانشمند ترکیه ای با اثر مدلسازی و ارزیابی عملکرد سیستم های کامپیوتری، به عنوان برندگان دومین دوره جایزه مصطفی (ص) معرفی شدند.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر حمیدرضا ربیعی، رییس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی (ص) گفت: جایزه مصطفی (ص) که ان شالله در آینده به صورت نوبل جهان اسلام در جهان مطرح خواهد شد، دارای شورای سیاست گذاری متشکل از دانشگاه های معتبر جهان اسلام، به همراه سازمان هایی است که در حوزه علم و فناوری در جهان اسلام فعالیت می کنند. سیاست ها و نظارت بر روند کلی جایزه، کاری بین المللی است و فقط ایران در این خصوص تصمیم گیری نمی کند. زمانی که سیاست های کلی برای انتخاب آثار تبیین شد، کمیته های محلی و بین المللی آثار را مورد ارزیابی قرار می دهند.

علاوه بر برگزاری مراسم اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در تاریخ 12 آذرماه، هفته این جایزه نیز از شنبه تا سه شنبه (11 تا 14 آذر)  برگزار خواهد داشت

ربیعی افزود: کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات متشکل از 7 داور بین المللی است و 2 نماینده از ایران نیز در این کمیته حضور دارند. علاوه براین، مشاورانی در سطوح بسیار بالا داریم که درخصوص آثار نظر می دهند. این افراد – از دانشگاه هایی مانند پرینستون، برکلی یا دانشگاه های اروپایی و جهان اسلام – در سطح بین المللی شناخته شده هستند.

رییس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی (ص) خاطر نشان کرد: امسال آثار زیادی دریافت کردیم؛ تقریبا 5 اثر داشتیم که بسیار مطرح بودند و در کمیته ها مورد بررسی قرار گرفته و با نظرات مشاوران، در نهایت کمیته داوری بین المللی آثار را براساس چند شاخص از جمله اثرگذاری در سطح بین المللی، شخصیت علمی صاحب اثر، فاکتورهای علمی دیگر، امتیازبندی کرد تا کاندیدهای نهایی مشخص شوند.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)

در ادامه، مهندس مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص)، گزارشی از فعالیت های این جایزه طی دو سال گذشته ارائه کرد.

صفاری نیا تأکید کرد: در جایزه مصطفی (ص)، حرکتمان به سمت ایجاد یک بنیاد علم و فناوری در سطح جهان اسلام به نام "بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)" است، زیرا حجم فعالیت هایی که در دبیرخانه این جایزه درحال انجام است، فراتر از برگزاری یک رویداد جایزه آنهم دو سال یکبار است.

وی افزود: بجز جایزه مصطفی (ص) که بالاترین حرکت این بنیاد خواهد بود، برنامه های متعددی دیگری نیز طراحی کرده ایم از جمله، برگزاری نشست های تبادل تجربیات علم و فناوری در بین دانشمندان کشورهای اسلامی که دو دوره آن در تهران و مالزی (به میزبانی دانشگاه پوترا) برگزار شد. دوره سوم این نشست ها همزمان با مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) در تهران برگزار خواهد شد. مسابقه علمی کنز نیز از دیگر برنامه‌ های این دبیرخانه است که از سال جاری آغاز شده است. دانشجویان جهان اسلام می توانند در بخش های سلامت، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و بانکداری، در این مسابقه شرکت کنند.

صفاری نیا همچنین گفت: طبق مصوبه شورای سیاست گذاری و همانند دوره نخست جایزه، دولت نقشی در تامین جایزه نداشته و کلیه منابع جایزه از محل صندوق نیکوکاری جایزه مصطفی (ص) تأمین می شود. مدال مصطفی (ص) و مبلغ 500 هزار دلار به هرکدام از برندگان اعطا می شود.

شایان ذکر است، علاوه بر برگزاری مراسم اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در تاریخ 12 آذرماه، هفته این جایزه نیز از شنبه تا سه شنبه (11 تا 14 آذر) برگزار خواهد داشت.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا