مخترعان کوچک نیازمند حمایت جدی

علی اصغر زارعی دانش آموز کلاس سوم ابتدایی از مدرسه شهید فهمیده شهرستان بستان آباد به کمک دوست و همکلاسی خود علی عبداللهی موفق به ساخت دستگاهی جهت آموزش مفاهیم پایه ریاضی به کودکان دیرآموز  شده است. در این فناوری مفاهیم ریاضی در قالب بازی های ساده اجرا شده و  در ذهن کودکان ثبت می شود. در این دستگاه مفاهیمی چون جمع و تفریق از طریق عملی و به کمک سیستم اتوماتیک بر اساس گوی های شیشه ای به طور مستقیم نمایش داده می شود.

در این فناوری مفاهیم ریاضی در قالب بازی های ساده اجرا شده و  در ذهن کودکان ثبت می شود. در این دستگاه مفاهیمی چون جمع و تفریق از طریق عملی و به کمک سیستم اتوماتیکی که بر اساس گوی های شیشه ای به طور مستقیم نمایش داده می شود.

این دو مخترع خردسال درباره ایده اولیه این فناوری اعلام کردند که با مشاهده ناتوانی برخی از کودکان همکلاسی خود در یادگیری ریاضی و مشکلاتی که برای آن ها و آموزگارشان پیش می آمد، تصمیم به ابداع روشی برای بهبود شرایط کرده و با در نظرداشتن علاقه کودکان به تیله و جذاب بودن این گوی های رنگی شیشه ای، تلاش کردند با تلفیق بازی با تیله ها و اجرای مفاهیم ریاضی، آن را در ذهن کودکان ثبت کنند.

ایده فوق از سوی این دو همکلاسی به اطلاع آموزگارشان رسانده شده و در نتیجه نمونه اولیه دستگاه بازی گوی و اعداد ساخته شد. گفتنی است که در این مسیر یکی از معلمین متخصص علوم روباتیک نیز به این کودکان مشاوره داده و در تکمیل آن کمک کرده است. به همین بهانه با احمد زارعی پدر یکی از این دو کودک مخترع به گفتگو نشسته و درباره کم و کیف این طرح از وی جویا شدیم.

  • آیا در مراحل ساخت این دستگاه برای ایده و اجرا از جایی کمک گرفته شده است؟

ایده این طرح یک سال پیش از سوی خود بچه ها ارائه شده و طرح اولیه نیز توسط آن ها ارایه شد و هدف آن نیز کمک به همکلاسی هایشان بود. در ادامه با کمک معلم و آموزگار روبایتک توانستند آن را تکمیل کنند.

  • آیا طی این یکسال از سوی ارگان ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی از شما حمایتی شده است؟

در سطح مدارس شهرستان و استان از کودکان تقدیر شده و دستگاه را به آموزش و پرورش شهرستان ارائه دادیم و طی سال گذشته در سطح نمایشگاه های آموزش پرورش نمایش داده شده و اخیرا نیز این دستگاه را در نمایشگاه فناوری و نو آوری ربع رشیدی تبریز ارائه دادیم که البته تمامی هزینه ها و هماهنگی های اداری آن نیز توسط خود ما انجام شده و از سوی هیچ مرکز یا نهادی به ما کمکی نشده است. لازم می دانم به این موضوع نیز اشاره کنم که خانم قلی نژاد معلم مدرسه شهید فهمیده و آقای نیما ساعی مربی روباتیک به این بچه ها در ساخت دستگاه آموزش مفاهیم ریاضی کمک های زیادی کرده اند.

  • برای آینده این بچه ها چه برنامه ای دارید؟ آیا آموزش پرورش و سایر نهادها پیشنهادی داده اند؟

هیچ ارگان و نهادی هیچ پیشنهادی نداده اند ولی ما قصد داریم به بچه ها کمک کنیم تا دستگاه خود را ارتقا داده و مفاهیم دیگر ریاضی مانند ضرب و تقسیم را هم به قابلیت های آن اضافه کنیم. تا کنون تمام سرمایه گذاری ها از سوی خود ما انجام شده و من از مسئولین درخواست دارم از این استعدادها حمایت کرده و به آن ها فرصت رشد بدهند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا