دستیابی به فرمولاسیون ابزاری برای افزایش مقاومت سازه‌ در برابر زلزله

به گزارش سینماپرس به نقل از ایسنا،دکتر دکتر فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در کشور و عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله با بیان اینکه 15 سال پیش ایده استفاده از براس سازه‌ها را پیشنهاد کردم، گفت: میراگر یا  Damper (ابزارهایی برای کاهش ارتعاشات ناشی از باد یا زلزله در سازه‌ها) همانند فنرهای خودرو برای کنترل حرکات و لرزش‌های زلزله در ساختمان‌ها است که مطالعات در این زمینه را در قالب یک تز دکتری در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: در فاز اول بر روی هندسه، مصالح، تعداد پلیسه‌ها و فاصله پلیسه‌ها و دیگر پارامترهای دخیل مکانیکی، دینامیکی و هندسی مورد بررسی و مدل‌سازی قرار گرفت، سپس بر اساس مطالعات گسترده آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های ساخته شده در قالب‌های اجرایی مورد آزمایشات بسیار وسیع قرار گرفت.

ناطقی الهی با بیان اینکه در این آزمایش‌ها هر پارامتر مطرح در فرایند عملکرد مورد بررسی دقیق قرار گرفت،‌ ادامه داد: در نهایت با جمع‌بندی کامل یافته‌های تئوریک، تحلیلی، عددی و آزمایشگاهی فرمولاسیون لازم برای طرح و ساخت این میراگرها ارائه شد.

مجری طرح اضافه کرد: به منظور دستیابی به عملکرد واقعی و عملی این نمونه‌ها مجددا آزمایشات گسترده‌ای در اسکلت‌های واقعی فلزی تحت بارگذاری دینامیکی همانند زلزله انجام و سپس تغییرات لازم برای بهبود عملکرد نتیجه‌گیری شد.

وی عملکرد فوق‌العاده میراگرها در سازه‌های تحت زلزله را از نتایج به دست آمده از این مطالعات دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست‌آمده فرمول‌های طراحی هر دو قطعه آکاردئونی (تو خالی و توپر) در قالب دستورالعمل طراحی میراگرها ارائه شد.

ناطقی الهی فاز سوم این مطالعات را مطالعه سه گروه از این میراگرها در سه صنعت ساختمان، لوله‌های تاسیساتی نفت و گاز و پل‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نتایج این فاز نشان داد که این میراگرها قادر به کنترل کامل لرزه‌ها در حد تعریف‌شده قابل قبول بوده و بصورت کامل از آسیب‌پذیری لرزه‌ای این سازه‌ها جلوگیری کرده است.

آزمایش بر روی میراگرهای آکاردئونی برای افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله

به گفته وی، این تحقیقات با همکاری دانشجوی دکتری اسبق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله دکتر معتمدی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا و دکتر ایزدی استاد دانشگاه نجف‌آباد بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا