هوش میکروبی از نگاه میکروسکوپ

هوش را نمی‌توان یک صفت بسیار ویژه درباره میکروب‌ها دانست و به‌صورت طبیعی انتظار هوش از یک ساختار تک‌سلولی و داشتن آگاهی در چنین موجودی بسیار باورنکردنی است. با این حال وقتی که این سلول‌ها در تعداد بالا شروع به ارتباط برقرار کردن می‌کنند، استعداد جمعی‌ای را از خود نشان می‌دهند که موجب می‌شود تا بتوانند مشکلات را حل کرده و محیط زندگی خود را کنترل کنند.

این‌گونه رفتار ممکن است که در میلیاردها سال تکامل در ژن‌های این موجودات ثبت‌شده باشد ولی این سلول‌ها در عمل تفاوت چندانی با روبات‌های برنامه‌ریزی‌شده برای پاسخ دادن به رخدادهای خاص محیطی ندارند. به‌این‌ترتیب اگر هوش مصنوعی واقعیت دارد، هوش میکروبی نی چندان دور از واقعیت نیست.

دانشمندان به تازگی در زیر میکروسکوپ‌های خود در آزمایشگاه اقدام به بررسی این رخدادها کرده‌اند و از سال 1983 تا به امروز شاهد این موضوع هستیم. روش جدید ارائه‌شده توسط دانشمندان می‌تواند موجب شود تا تصویربرداری بسیار بهتری از میکروب‌ها را تجربه کنیم.

به تازگی مجموعه‌ای از تصاویر توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد تهیه‌شده است و در قالب یک نشریه ویژه این دانشگاه که دنیای میکروبی نام دارد، منتشرشده‌اند. در ادامه می‌توانید منتخب این تصاویر را در قالب یک گزارش تصویری مشاهده کنید.

منبع: wired