کد خبر : 70544 شنبه 04 آذر 1396 - 21:00:00
هوش-میکروبی-از-نگاه-میکروسکوپ

عجیب‌ترین نوع هوش در دنیای ما از آن میکروب‌ها است

هوش میکروبی از نگاه میکروسکوپ

سیناپرس: در این گزارش تصویری می‌توانید تصاویر منتخب نشریه دانشگاه هاروارد در زمینه تصویربرداری میکروسکوپی برای نشان دادن هوش میکروبی را مشاهده کرده و با معنای هوش میکروبی آشنا شوید.

هوش را نمی‌توان یک صفت بسیار ویژه درباره میکروب‌ها دانست و به‌صورت طبیعی انتظار هوش از یک ساختار تک‌سلولی و داشتن آگاهی در چنین موجودی بسیار باورنکردنی است. با این حال وقتی که این سلول‌ها در تعداد بالا شروع به ارتباط برقرار کردن می‌کنند، استعداد جمعی‌ای را از خود نشان می‌دهند که موجب می‌شود تا بتوانند مشکلات را حل کرده و محیط زندگی خود را کنترل کنند.

این‌گونه رفتار ممکن است که در میلیاردها سال تکامل در ژن‌های این موجودات ثبت‌شده باشد ولی این سلول‌ها در عمل تفاوت چندانی با روبات‌های برنامه‌ریزی‌شده برای پاسخ دادن به رخدادهای خاص محیطی ندارند. به‌این‌ترتیب اگر هوش مصنوعی واقعیت دارد، هوش میکروبی نی چندان دور از واقعیت نیست.

دانشمندان به تازگی در زیر میکروسکوپ‌های خود در آزمایشگاه اقدام به بررسی این رخدادها کرده‌اند و از سال 1983 تا به امروز شاهد این موضوع هستیم. روش جدید ارائه‌شده توسط دانشمندان می‌تواند موجب شود تا تصویربرداری بسیار بهتری از میکروب‌ها را تجربه کنیم.

به تازگی مجموعه‌ای از تصاویر توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد تهیه‌شده است و در قالب یک نشریه ویژه این دانشگاه که دنیای میکروبی نام دارد، منتشرشده‌اند. در ادامه می‌توانید منتخب این تصاویر را در قالب یک گزارش تصویری مشاهده کنید.

منبع: wired