گره ای جدید در معادله تغییرات جوی

به تازگی گزارش فدرال جدیدی در آمریکا منتشر شده است که سرانجام نشان می‌دهد که انسان تا چه اندازه در گرمایش زمین دخالت داشته است. در این شرایط همه در ابتدای امر به سوخت‌های فسیلی فکر می‌کنند ولی با این وجود ممکن است پس از خواندن این مقاله نگران یک مشکل دیگری باشید و منبع جدیدی در تغییرات جوی را در ذهن خود متصور شوید. دانشمندان می‌دانند که باکتری‌های موجود در خاک زمین، یک‌سوم کل دی‌اکسید کربن سیاره ما را در هرسال ایجاد می‌کنند ولی به نظر می‌رسد که این بخش چندان به‌صورت دقیق مورد تحلیل قرار نگرفته بوده است.

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که این برخی از باکتری‌ها برای ایجاد گاز دی‌اکسید کربن، نیازی به اکسیژن ندارند و با توجه به این‌که تولید اکسیژن در زمین به‌اندازه دی‌اکسید کربن افزایش پیدا نمی‌کند، دی‌اکسید کربن این باکتری‌ها می‌تواند به‌شدت دردسرساز باشد. دانشمندان دریافته‌اند که میزان دی‌اکسید کربن آزادشده توسط باکتری‌های موجود در خاک، در شرایطی که در خاک‌هایی که در معرض هوا قرار داشته باشند، به‌مراتب افزایش خواهد یافت.

دانشمندان دانشگاه استنفورد توانستند تا باکتری‌ها را کاملا از اکسیژن دور نگه دراند تا به‌اصطلاح این باکتری‌ها از فقر هوا رنج ببرند و در این شرایط بود که باکتری‌ها میزان دی‌اکسید کربن کمتری را از خود ساتع کردند. در این شرایط بود که باکتری‌ها مولکول‌های مومی لیپیدی غنی از کربن کمتری داشتند. به‌این‌ترتیب درصورتی‌که خاک در معرض هوا قرار داشته باشد، تولید دی‌اکسید کربن به میزان 10 درصد افزایش می‌یابد.

در شرایط کلی باید گفت که کشاورزی موجب می‌شود تا این باکتری‌ها به سطح زمین آمده و تولید دی‌اکسید کربن آن‌ها بیشتر شود و به همین دلیل نیز نگرانی‌های بیشتری در زمینه گرمایش زمین و تغییرات جوی به وجود آمده است که این بار کشاورزی مقصر آن است.

منبع: engadget