کاهش آستانه تحمل و اضطراب و بروز تصادفات رانندگی

به گزارش سیناپرس به نقل ااز دبیرخانه نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک، حسین پورشهریار اظهار کرد: عوامل متعددی در بروز تصادفات نقش دارد که خودرو، وضعیت جاده‌ای و عوامل انسانی از عمده علل مؤثر در بروز تصادفات به شمار می‌رود؛ بنابراین برای پیشگیری از تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن باید به این سه مساله توجه جدی داشت.

عضو هیأت علمی روانشناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: عامل انسانی یک عامل پیچیده در پیشگیری از تصادفات به شمار می‌رود و مجموعه‌ای از متغیرها را شامل می‌شود؛ بنابراین بررسی آن نسبت به عامل خودرو و وضعیت جاده‌ای پیچیده تر است.

رئیس نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک با اشاره به این که طی 10 سال گذشته آمار تصادفات کاهش یافته ‌است، گفت: این آمار از 27 هزار کشته به دلیل تصادفات به حدود 16 هزار رسیده است و این در حالی بوده که آمار خودرو و میزان تردد در جاده‌ها افزایش داشته است.

پورشهریار بیان داشت: نرخ رشد تصادفات و کشته ‌های ناشی از آن کاهش یافته است ولی با این وجود اگر بخواهیم شاهد کاهش بیشتری در این راستا باشیم باید به عامل انسانی در بروز و پیشگیری از تصادفات توجه بیشتری شود.

وی اضافه کرد: توجه به عامل انسانی شامل مسائل مختلفی همچون فرهنگ سازی و توجه به روانشناختی فردی و اجتماعی است و بنابر ضرورت توجه به این مساله نسبت به برگزاری کنگره ملی روانشناسی ترافیک اقدام شده است.

رئیس نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: سلامت روان یعنی عدم حضور نشانه‌های روانی در فرد و کاهش توجه و تمرکز، همچنین کاهش آستانه تحمل از جمله نشانه‌هایی است که موید به خطرافتادن سلامت روان است.

پورشهریار عنوان کرد: کاهش آستانه تحمل نشانه‌ای از اختلال روان است و در رفتار رانندگی افراد بسیار تاثیرگذار محسوب می‌شود. همچنین افراد مضطرب رانندگی تهاجمی دارند و این موضوع تصادفات رانندگی را چندین برابر می‌کند که این مشکل در رانندگان جوان بیشتر نمودار است.

نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک با هدف کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در روزهای 21 و 22 آذرماه در مرکز همایش‌های بین المللی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا