فرش های نانویی هم وارد بازار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۳ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

یکی از این محصولات فرش های آنتی باکتریال نانو است که با تاییدیه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو وارد بازار شده است.

فرش نقش مهمی در دکوراسیون دارد و اصول دکوراسیون را از طریق استفاده از رنگ و بافت فراهم می کند. اخیراً صنعت فرش سهم بازار خود را به دلیل رابطه بین نواحی فرش شده و افزایش بیماری، آسم و آلرژی از دست داده است.

از این رو استفاده از پوشش های کف نرم در مدارس، بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی به دلیل اینکه از فرش به عنوان محیطی برای حضور میکروارگانیسم ها در محیط داخل یاد می شود، مورد بحث قرار گرفته است.

هوای محیط داخل ساختمان ها ترکیب پیچیده ای از زیست آئروسل ها و ذرات غیر زیستی است. در میان آنها، فلس های پوست انسان و حیوانات که روی فرش ریخته می شود و همچنین قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها از دیگر موارد مهم به شمار می رود.

دو نوع روش آنتی باکتریال برای ضدعفونی کردن فرش ها و روکش ها وجود دارد. نوع اول در فرایند ساخت استفاده می شود که از فساد باکتریایی ترکیبات لاتکس که پیش از فرایند ساخت از آنها استفاده می شود جلوگیری می کند.

نوع دوم استفاده از افزودنی آنتی باکتریال در بافت فرش یا پشت فرش در حین فرایند تولید است. هدف اصلی از این روش درمان، حفاظت در برابر رشد میکروارگانیزم ها هنگامیکه فرش در محیط مرطوب قرار می گیرد، است.

از این رو یک شرکت ایرانی برای رفع این مشکلات فرش هایی با فناوری نانو و خاصیت آنتی باکتریال را به تولید رساند.