تشخیص خوب و بد از ده ماهگی ممکن است

پژوهش های جدید نشان می دهد کودکان و نوزادان نه تنها قادر به فهم ارزش ها، مفاهیم اقتصادی و … هستند، طور مستقیم می توانند برخی مفاهیم فیزیکی را تجربه و درک کنند. یافته های اخیر نشان می دهد این موضوع حتی درباره نوزادان نیز صادق بوده و نوزادان قادر به فهم ارزش ها و  درک تفاوت بین آن ها هستند. در حقیقت به اعتقاد دانشمندان حتی نوزادان ده ماهه  قادر به مشاهده گزینه های موجود جهت انتخاب بوده و می توانند گزینه مطلوب تر خود را شناسائی کنند.

آزمایشات انجام شده علاوه بر نشان دادن این مساله که نوزادان قادر به درک مفاهیم اقتصادی از جمله فرصت ها و هزینه ها هستند، اثبات کرد که کودکان در سنی که هنوز قادر به راه رفتن نیستند، قادر به درک دشوار بودن پرش از موانع بلند یا بالا رفتن از ساختمان ها هستند.

شری لیو  (Shari Liu)  از پژوهشگران دانشگاه هاروارد اقدام به مطالعه و بررسی قدرت تصمیم گیری و ارزیابی های پیچیده توسط نوزادان کرد. وی در این رابطه اعتقاد دارد: « چنین ارزیابی مستلزم فرض بر این است که انسان ها در بهترین حالت جهت کسب منافع خود عمل می کنند  که دقیقا همان بحثی است که اقتصاد دانان  از آن با عنوان سود حداکثر یاد می کنند. این موضوع همچنین بیانگر قدرت تمایز بین پاداش ها و بهایی است که برای رسیدن به آن ها باید پرداخت کرد. »

درک این موضوع نیز بسیار مهم است که میزان هزینه ها برای دستیابی به اهداف بر اساس شرایط متفاوت است، برای نمونه دسترسی داشتن به شی خاصی در طبقه بالای ساختمان برای یک فرد بالغ کار آسانی بوده و نیازمند تلاش فوق العاده ای نیست اما همین موضوع برای یک کودک خردسال می تواند کاری بسیار سخت به شمار رود.

شری لیو در این مطالعات سه آزمایش عملی را روی 80 کودک ده ماهه انجام داد. در هر مورد از یک فرد بالغ خواسته شده بود که یک پاداش را بر اساس شرایط پذیرفته یا رد کند. در این آزمایش برای نوزادان شرکت کننده، انتظارات مختلفی ایجاد شده و تلاش شد بین این خواسته ها و هزینه های ارائه شده برای آن ها نقض شود. برای نمونه به این کودکان پاداشی غیر متناسب با هزینه ها ارائه شد. در یکی از این آزمایش ها، شخصیت های کارتونی به نوزادان نمایش داده شد که با پریدن روی جعبه هایی خاص جایزه دریافت می کرد. این شخصیت کارتونی باید از روی نرده های کم ارتفاع پریده و در مواجهه با نرده های دارای ارتفاع متوسط اجتناب کرده و موانع بلندتر نشان دهنده وجود جوایز و پاداش هایی ارزشمندتر در جعبه های جایزه بودند. در آزمایش دوم از سطوح شیب دار به جای پرش های عمودی استفاده شد در حالی که مفاهیم کلی مانند آزمایش نخست بودند اما در بخش سوم آزمایش ها علاوه بر پرش افقی، یک شکاف عریض نیز در برابر شخصیت های کارتونی آزمایش شده قرار داده شد.

در هر مورد مجزا، نوزادان قادر بودند تا از روی ظاهر نسبت به اشیایی که هر شخصیت کارتونی باید روی آن می پرید تا جایزه به دست آورد واکنش نشان داده و مواردی را که دارای احتمال بیشتری برای دریافت جوایز ارزشمند است، شناخته و واکنش نشان دهند. این کودکان زمانی که شخصیت کارتونی در برابر تلاشی بیشتر، جایزه ای بی ارزش دریافت می کرد، واکنش نشان داده و بی تفاوت نبودند.

این موضوع علاوه بر نشان دادن این مساله که نوزادان قادر به درک مفاهیم اقتصادی از جمله فرصت ها و هزینه ها هستند، اثبات کرد که کودکان در سنی که هنوز قادر به راه رفتن نیستند، قادر به درک دشوار بودن پرش از موانع بلند یا بالا رفتن از ساختمان ها هستند.

با این حال، مطالعات فوق این پرسش را برای پژوهشگران مطرح می کند که آیا این ویژگی ها در کودکان، آن ها را برای تلاش جهت رسیدن به پاداش عادلانه ترغیب می کند یا نه؟

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا