درباره آینده حمل‌ونقل

وجود ابرشهرهای فعلی با گره‌های ترافیکی که عملا به پارکینگ‌های متحرک تبدیل شده‌اند، نشان می‌دهد شیوه‌های فعلی حمل و نقل و حتی حمل و نقل انبوه درون شهری هم پاسخگوی نیازهای آینده حمل و نقل شهری نیست. همچنین حمل و نقل بین شهری و مناطق تولید کشاورزی و صنعتی به درون شهرها باید دستخوش دگرگونی شوند. سیستم‌های حمل و نقل سریع و هوشمند مثل هایپرلوپ شرکت تسلا و ماشینهای خودران که امروز این شرکت و شرکت‌های مختلف در حال توسعه آن‌ها هستند تنها طلیعه یک تغییر بزرگ در این زمینه است.

از سوی دیگر با گسترش شهرها و افزایش تعداد ماشین‌ها، معضل آلودگی در کلان‌شهرها روز به روز بیشتر می‌شود. به همین جهت توسعه انرژ‌های تجدیدپذیر و پاک و همچنین ماشینهای الکتریکی گام دیگری است که صمعت حمل و نقل به زودی برخواهد داشت. انواع سیستمهای هوشمند حمل و نقل که شرکت‌های نوپا و یا مشهور در حال توسعه آن‌ها هستند، گام دیگری در جهت تغییر حمل نقل است. مثلا شرکت ZF  به تازگی محصولی به نام «خودروی پیشرفته درون شهری»را ابداع کرده که مملو از فناوری‌های جدید است که این خودرو را برای راندن در محیط‌های کوچک و شلوغ شهری مناسب می‌سازد.

از سوی دیگر شرکتهای بزرگ و نوپا در زمینه هوشمند و یک پارچه سازی سیستمهای حمل و نقل در حال کار هستند، مثلا دایملر در حال توسعه نوعی هوش مصنوعی است که به آینده نزدیک ما در شهرها و بزرگ‌راههای بیرون شهری شاهد سیستمهای یکپارچه حمل و نقل مبتنی بر هوش مصنوعی باشیم که نه تنها رانندگی، بلکه بقیه مسائل حمل و نقل را هم در اختیار می‌گیرند.

اما با این حال این تلاش‌ها به تنهایی جبران افزایش تقاضا برای حمل و نقل سریع و ارزان را نخواهد کرد. کسب و کار مبتنی بر فضای اطلاعاتی مجازی رویکرد دیگری است که امروز به شدت در حال رشد است و بر این اساس نیاز به حمل و نقل‌های درون شهری را به حداقل می‌رساند.

در ایران اما در زمینه توسعه سیستم‌های هوشمند، یا خودران گام مهمی برداشته نشده است. اما چند تغییر اساسی در سیستم حمل و نقل خصوصی در شهرهای بزرگ که مبتنی بر اطلاعات است، شروع مناسبی است. عباس آخوندی وزیر وزیر راه دولت دوازدهم در این زمینه می‌گوید:« توسعه حمل و نقل عمومی و بین شهری مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی شاید خوش‌آیند بسیاری از فعالان سنتی این حوزه نباشد، اما این اتفاقی است، که لاجرم رخ خواهد داد». از سوی دیگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد؛ توسعه زیرساختهای جدید حمل و نقل دارای ضریب اشتغال‌زایی بسیار بالایی است و می‌تواند نقش موثری در ایجاد شغل و کسب درآمد اقتصادی بازی کند.

به همین جهت به نظر می‌رسد، برای توسعه اقتصادی و خارج شدن از بن‌بست فعلی در زمینه حمل و نقل در کشورمان، برداشتن گام‌های سریع با سرمایه‌گذاری مناسب در جهت توسعه حمل و نقل مدرن و هوشمند همپای جهان یکی از ضرورت‌های امروز کشور ما است که باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا