جلوگیری از آموزش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در میان باکتری‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، اگر درباره باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک اقدامی صورت نگیرد، به تدریج تبدیل به یکی از مهمترین مسائل بهداشت جهانی طی دهه‌های آتی خواهد شد.

 دانشمندان دانشگاه "مونترال" با جلوگیری از انتقال ژن‌ها بین باکتری‌ها  که باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آن‌ها می‌شود، می‌توانند به راه حل مناسبی برای این مسئله دست یافته باشند.

گزارش‌های اخیر درباره این ارگانیسم مقاوم به آنتی‌بیوتیک، که ممکن است باعث مرگ 10 میلیون نفر تا سال 2050 شود، هشدار دادند و نشان می‌دهند آخرین اقدامات در این زمینه موفقیت آمیز نبوده است.

 برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، نیازمند روش‌ها و داروهایی است که به طور گسترده از آن جلوگیری کند. دانشمندان با انجام آزمایش‌ها، بررسی مولکول‌ها، مواد و سیستم‌های نوری و نیز استخراج داروهای طبیعی از عسل، شربت افرا، انواع توت‌ها و شیر مادر شروع به کار در این زمینه کرده‌اند.

تیم دانشگاه مونترال تمرکز خود را بر روی مسدود کردن پلاسمیدها قرار دادند. پلاسمیدها به قسمت‌هایی از DNA  گفته می‌شود که میکروب‌ها برای انتقال ژن‌های مفید به هم از آن استفاده می‌کنند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی معمولا از طریق این فرایند میان باکتری‌ها گسترش می‌یابد، بنابراین قطع این فرایند می‌تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

ابتدا محققان به بررسی مولکول‌های شیمیایی کوچک پرداختند تا مولکول‌های متصل به پروتئنی موسوم به " TraE" را  که جزء اصلی این فرایند است، پیدا کنند. پس از یافتن این مولکول‌ها با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس محل اتصال دقیق این مولکول‌ها با پروتئین " TraE" مشخص شد. بنابراین می‌توانند مولکول‌های را تولید کنند که درآن نقطه مشخص به طور موثرتری نفوذ کنند.

محققان به کمک اطلاعات بدست آمده، توانستند مولکول‌های متصل قوی‌تری را طراحی کنند و میزان انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را کاهش دهند.

در مرحله بعد محققان به دنبال یافتن مولکول‌های مهارکننده بیشتری بوده و  امیدوارند با استفاده از این روش به مبارزه با دیگر باکتری‌های بیماری‌زا بپردازند.

"کریستین بارون ( Christian Baron)  دستیار  این تحقیق گفت: حسن کاری که ما در حال انجام هستیم این است که این پروتئین‌ها بسیار شبیه به پروتئین‌های عامل بیماری هستند. با توجه به آنچه درباره  پروتئین  " TraE" و نقطه نفوذ آن یافتیم، می‌توانیم از این رویکرد برای سایر باکتری‌های عامل بیماری استفاده کنیم. یکی از آن‌ها باکتری" Helicobacter pylori" است که عامل بیماری‌زا در معده است و عامل زخم معده و سرطان معده به شمار می‌رود. ما اکنون به طور ویژه بر روی این باکتری مطالعه می‌کنیم اما همچنان باکتری‌های زیادی وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند.

نتایج این تحقیق در مجله Scientific Reports به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا