بروز مشکل در رشد هوشی و جسمی کودکان با درمان نشدن اختلال خواب

دکتر بابک ساعدی روز چهارشنبه در حاشیه ششمین کنگره بین المللی راینولوژی ایران در جمع خبرنگاران در مورد اختلالات خواب کودکان گفت: بیشتر اختلالات خواب در کودکان به علت بزرگی لوزه سوم بروز می یابد؛ بنابراین اولین بررسی که در درمان اختلال خواب کودکان باید انجام شود، مشکلات لوزه است.
وی افزود: در صورت داشتن لوزه سوم در بسیاری از موارد می توان با روش دارودرمانی بیماری اختلال خواب را برطرف کرد اما در مواردی که به درمان های دارویی پاسخ داده نشود، باید جراحی برداشت لوزه سوم انجام شود.
ساعدی درخصوص سن مناسب برای انجام جراحی لوزه سوم گفت: این جراحی از دو سالگی به بالا قابل انجام است و حتی در مورد بزرگسالان نیز اگر مشکل اختلال خواب وجود داشته باشد، برداشتن لوزه ها به آنها توصیه می شود.
وی با اشاره به شیوع حدود 20 درصدی اختلال خواب در ایران و جهان اظهار کرد: اگر اختلالات خواب در کودکی برطرف نشود، بیمار با تغییر رشد صورت، فشار روی قلب، اختلال در رشد هوشی و رشد جسمی مواجه می شود و در موارد شدید حتی ممکن است باعث نارسایی قلبی شود.
ساعدی با تاکید بر لزوم رفع این اختلال در دوران کودکی گفت: در مواردی که متخصص گوش، حلق و بینی توصیه می کند این جراحی صورت گیرد، باید حتما انجام شود و در موارد نادری که به رغم درمان مشکلات لوزه، مشکل فرد برطرف نشود، نیاز به تست خواب است.
دبیرعلمی ششمین کنگره راینولوژی ایران اظهار کرد: به طور کلی تحقیقات اخیر نشان می دهند افرادی که دچار اختلالات خواب هستند یعنی شب ها خورخور می کنند و وقفه تنفسی دارند، با احتمال بیماری های قلبی و افزایش خطر تصادفات جاده ای به علت عدم تمرکز و اختلالات قلبی و دیابت روبه رو هستند.
ساعدی افزود: در درمان این بیماران متخصصان گوش، حلق و بینی، ریه، اعصاب و متخصصان طب کار باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بیمار به درستی درمان و از بروز عوارض پیشگیری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا