هم‌اکنون جمعه سیاه در ایران

در واقع جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که در این روز مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید خود را تمام کرده باشند.

یکی از تفاوتهای جمعه سیاه با سایر روزها این است که بیشترین تخفیفات کالاها در سال در این روز ارائه میشود. فلسفه اصلی این روز ارائه تخفیفات ویژه برای تمامی اجناس است. بسیاری از کالاها در جمعه سیاه در پایینترین قیمت خود فروخته میشوند. در سال 2003 این روز به عنوان پرمنفعت‌ترین و پرسودترین روز سال ثبت شد و پس از آن رقابت فروشگاه‌های بزرگ برای افزایش فروش پایان سال خود جدی‌تر شد. نام جمعه سیاه برگرفته از ازدحام بالای جمعیت خریداران برای ورود به فروشگاه‌ها و ترافیک‌های حجیم خیابان‌های شهرهای بزرگ در این روز است.

امروزه حراج جمعه سیاه دیگر صرفاً در اختیار فروشگاههای حضوری نیست بلکه بسیاری از فروشگاههای اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و با تخفیفهای قابل توجهی که برای کالاهای خود در این روز در نظر می‌گیرند، جلب مشتری می‌کنند. با ورود فروشگاههای اینترنتی به رویداد جمعه سیاه، هرساله شاهد تخفیفهای بیشتری هستیم و رقابتی روزافزون را میان فروشندگان می‌بینیم.

هرچند آمریکای شمالی محل اصلی برگزاری این سنت است، اما همچون بسیاری از دیگر سنت‌ها، به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده است. هم‌اکنون کشورهایی مثل کانادا، برزیل، سنگاپور، بریتانیا، مکزیک، هند و فرانسه با شور و هیجان زیادی این مناسبت را برپا می‌کنند. شاید در فروشگاه‌های ایران هم کم و بیش نام سنت «بلک فرایدی» را شنیده باشید.

اخیراً در ایران نیز شاهد برگزاری این رویداد به تبعیت از بازار جهانی هستیم. بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی در روز جمعه، سوم آذرماه که همزمان است با بلک فرایدی جهانی، پیشنهادهای جذابی برای مشتریانشان دارند. تخفیف‌های 50درصدی و ارسال رایگان کالا به سراسر کشور بخشی از این پیشنهادهای جذاب هستند. اما باید ببینیم که این رویداد نوپا در ایران تا چه اندازه در جلب رضایت مشتریانش موفق و جوابگوی نیازهای آن‌ها است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا