برپایی سمپوزیومی برای معرفی تکنیک ویرایش هدفمند ژنوم موجودات

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، سمپوزیوم کریسپر امروز چهارشنبه، اول آذر ماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور دکتر محمدحسین صنعتی معاون پژوهشی این پژوهشگاه برگزار شد.

صادق شجاعی، دبیر اجرایی سمپوزیوم درباره کریسپر گفت: تکنیک کریسپر یا خوشه‌های تناوبی متقارن کوتاه با فواصل منظم در حال حاضر بحث روز خبرهای علمی در دنیا است و دانشمندان معتقدند این تکنیک می‌تواند آینده زندگی جوامع بشری را تغییر دهد، زیرا با استفاده از این تکنیک می‌توان ژنوم موجودات را به صورت هدفمند و کنترل شده ویرایش کرد، یعنی می‌توان یک ژن خاص را در یک جایگاه مشخص وارد و یا یک ژن را حذف کرد.

این دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی گیاهی تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌ها و پژوهش‌های کشورهای پیشرفته درباره تکنیک کریسپر هدف از برگزاری این سمپوزیوم گسترش و معرفی این تکنیک در کشور جهت استفاده از مزایای آن است. برای مثال با استفاده از این تکنیک می‌توان گیاهانی تولید کرد که نسبت به خشکی و شوری مقاوم باشند و یا بازدهی آنان در تولید محصول بیشتر باشد.

دکتر کسری اصفهانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر الهه توکل عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دکتر مهدی شمس‌آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر محسن بصیری عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به عنوان سخنرانان سمپوزیوم درباره تاریخچه و مفاهیم اولیه کریسپر، تکنیک‌های ویرایش ژنومی، کاربرد کریسپر در ویرایش ژنومی گیاهان، کاربرد کریسپر در ویرایش ژنومی جانوران و مزایا و معایب کریسپر اطلاعاتی ارائه دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا