تولید انبوه خودروهای هیدروژنی یک گام دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، در اختراع جدید دو دستگاه در یک دستگاه تعبیه شده است و می­‌تواند با استفاده از یک باتری بسیار بزرگ انرژی را ذخیره کند، سپس این انرژی ذخیره شده برای تامین انرژی در کامپیوتر و گوشی‌­های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه UCLA باتری را طراحی کردند که می­‌تواند با استفاده از نور خورشید به صورت کارا و ارزان انرژی تولید و ذخیره نماید. این انرژی می­‌تواند برای تولید برق در وسایل الکترونیکی استفاده شود و نیز تولید سوخت هیدروژنی برای ماشین­‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده شود.

اختراع جدید خرید ماشین­‌های هیدروژنی را برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه می­‌کند زیرا با مصرف نیکل، آهن و کبالت هیدروژن تولید می­‌شود. این عناصر به وفور در طبیعت یافت می­شوند و نسبت به پلاتین و دیگر فلزات گران قیمت که در حال حاضر برای تولید سوخت هیدروژنی به کار می­رود، ارزانتر هستند.

ریچارد کانر، مخترع ارشد باتری و استاد برجسته شیمی و بیوشیمی و مهندسی مواد بیان کرد که هیدروژن سوخت عالی برای وسایل نقلیه محسوب می­‌شود زیرا یک سوخت تمیز و ارزان است که هیچ نوع آلاینده­ای را به هوا وارد نمی‌کند. این وسیله به طرز چشمگیری می­‌تواند سبب کاهش قیمت ماشین­‌های هیدروژنی شود.

این فناوری مخصوصا در مناطق روستایی یا واحدهای نظامی واقع در مناطق دوردست می­‌تواند مفید باشد. پرفسور کانر در ادامه افزود: مردم به سوخت برای روشن کردن ماشین­‌های خود و برق برای وسایل الکترونیکی خود نیاز دارند. امروزه می­‌توان برق و سوخت را با یک وسیله تولید کرد.

همچنین این اختراع می‌تواند راهکاری برای شهرهای بزرگ باشد که به دنبال روش‌­هایی برای ذخیره برق اضافی از شبکه‌­های برق خود هستند.

پرفسور کانر که عضو موسسه نانو سیستم‌­های دانشگاه UCLA است، در ادامه افزود: اگر بتوان انرژی برق را به هیدروژن تبدیل کنیم، ذخیره آن به طور نامحدودی ممکن خواهد بود.

سلول­های سوخت هیدروژنی معمول و باتری­های با ظرفیت بالا دارای دو الکترود مثبت و منفی هستند. اما باتری طراحی شده در دانشگاه UCLA دارای سه الکترود است که هم به عنوان یک باتری با ظرفیت بالا انرژی را ذخیره می­‌کند و هم آب را طی فرآیند الکترولیز به دو عنصر هیدروژن و اکسیژن تجزیه می­‌کند. هر سه الکترود به یک سلول خورشیدی واحد متصل هستند که در واقع منبع انرژی در این باتری است. انرژی الکتریکی حاصل از این سلول خورشیدی به دو صورت قابل ذخیره است. یا به صورت الکتروشیمیایی در باتری با ظرفیت بالا و یا هیدروژن را به صورت شیمیایی ذخیره می‌­شود.

ماهر الکدی محقق فوق دکترا دانشگاه UCLA و همکار در این تحقیق گفت: این اختراع نوعی موفقیت محسوب می‌­شود زیرا سوخت هیدروژنی را به طور سازگار با محیط زیست تولید می‌­کند. امروزه حدود 95 درصد تولید هیدروژن در سراسر دنیا از تبدیل سوخت­‌های فسیلی از جمله گازهای طبیعی به هیدروژن حاصل می­‌شود، فرآیندی که طی آن مقدار زیادی دی‌­اکسید کربن وارد هوا می­‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا