شناسایی زودهنگام آلزایمر با ام.آر.آی

سیناپرس: مطالعات نشان می دهد که ایجاد پلاک های مغزی، یکی از نشانگان شکل گیری آلزایمر است. پژوهش های پیشین نشان داده بود که جلوگیری از شکل گیری این تجمع پلاکی و یا محدود ساختن آنها می تواند نقش مهم یدر مقابله با این بیماری داشته باشد، اما دانشمندان به تازگی گامی بلندتر برداشتند و به شیوه ای برای شناسایی آنها دست یافتند.

پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده توانستند شیوه ای برای استفاده از اسکن ام.آر.آی دست یباند که می تواند به ردیابی مواد شیمیایی عامل این پلاک ها بیانجامد. به این ترتیب پزشکان می توانند نشانه های بروز آلزایمر را به صورت زودهنگام شناسایی کنند.

دسته ای از مواد شیمیایی با نام «آمیلوید بتا الیگومرها» به سیناپس های عصیبی مغز حمله کرده و به این ترتیب موجب کاهش توانایی های حافظه فرد می شوند. اما صدمات این مواد شیمیایی به همین جا ختم نمی شود، زیرا تجمع این مواد سبب شکل گیری پلاک شده و به تشدید وضعیت بیماری می انجامد. مطالعات پیش از این نشان داده بود که آمیلوید بتا الیگومرها اصلی ترین عامل زودهنگام بروز آلزایمر هستند و حتی ده سال پیش از شکل گیری پلاک ها قابل شناسایی خواهند بود.

در شیوه جدید ام.آر.آی طراحی شده توسط دانشمندان، از یک نانوساختار مغناطیسی (MNS) و نیز یک پادتن بهره گیری می شود. این پادتن به سمت آمیلوید بتا الیگومرها جذب می شود. استفاده از این شیوه بر روی موشهای مبتلا به آلزایمر نشان داد که آمیلوید بتا الیگومرها در تصویر نهایی گرفته شده به صورت لکه هایی سیاه رنگ نمایان شدند، در حالی که در تصاویر به دست آمده از مغز موش های بدون آلزایمر چنین لکه هایی وجود نداشت.

این شیوه جدید نه تنها می تواند به عنوان ابزاری برای شناسایی زودهنگام بیماری آلزایم ربه کار رود، بلکه می توان از آن برای ارزیابی میزان کارایی داروها نیز استفاده کرد. حتی شاید این شیوه بتواند به عنوان یک روش درمانی نیز به کار گرفته شود، زیریا MNS ها به آمیلوید بتا الیگومرها می چسبند و مانع از فعالیت آنها می شوند.

این پژوهش در ژورنال Nature Nanotechnology منتشر شده است.