درمانی برای حرکت زدگی داخل خودرو

احساس گیج شدن در اثر حرکت یا همان حرکت زدگی در برخی از کسانی که در خودروها می‌نشینند دیده می‌شود. البته این مشکل معمولا برای راننده رخ نمی‌دهند و تنها سرنشینان از آن رنج می‌برند. بااین‌وجود با توجه به این‌که شرکت‌های مختلف در حال تلاش برای پیاده‌سازی مفاهیم خودروهای بدون راننده هستند، این امر بیش‌ازپیش اهمیت یافته است.

در این میان اوبر یکی از شرکت‌هایی است که برای ساخت خودروهای خودران فعال است و به نظر می‌رسد که راه‌حلی برای این موضوع کشف کرده است. راه‌حل ارائه‌شده بسیار ساده است و ترکیبی از ایجاد لرزش در صندلی و جریان دادن هوا در محیط داخلی ماشین است.

جالب این است که اوبر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه خدمات تاکسی‌رانی آنلاین، تجربه مناسبی درزمینهٔ مدیریت مشتریان حاضر در یک خودرو دارد و حال قصد دارد تا این تجربه را درزمینهٔ خودروهای خودران خود نیز به کار ببندد. این شرکت به‌تازگی اختراعی را در این زمینه به ثبت رسانده است و به‌زودی شروع به آزمودن آن در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده خواهد کرد.

ایده پشت این سیستم شامل روشی ساده است که موجب می‌شود مغز شما فریب‌خورده و با یک تغییر محیطی ساده احساس نکنید که تنها در یک وسیله نقلیه در حال حرکت نشسته‌اید. حرکت زدگی در حقیقت به خاطر ایجاد مشکل در سیستم حسگرهای بدن به وجود می‌آید. حسگرهای داخلی بدن ما در این شرایط شروع به ارسال سیگنال‌های می‌کنند که با سیگنال‌های تعادلی عادی بدن در تضاد هستند. این امر به دلیل تضاد بین حسگرهای گوش و چشم به وجود می‌آید؛ گوش‌های شما به مغزتان سیگنال‌هایی را می‌فرستد که نشان می‌دهد شما در حال حرکت هستید ولی چشمانتان محیط داخلی ماشین را دیده و سیگنال ثابت بودن و سکون را می‌فرستد.

حال دانشمندان فعال در اوبر طرحی را ایجاد کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان صندلی را اندکی لرزاند و با کمک محیط ایجادشده به‌صورت مجازی برای سرنشین و ایجاد جریان هوا، می‌توان شاهد این بود که بدن فرد سیگنال‌های حرکتی را هم از چشمان و هم از گوش فرد دریافت کند.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Gizmodo

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا