تکنیک‌های هالیوود و واقعیت مجازی علوم اعصاب را متحول می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل ایسنا، تکنیک‌های تصویرسازی کامپیوتری به طور گسترده­­ای در فیلم­های بزرگ هالیوودی بکار می­رود. این فناوری امکان واقعی کردن اتفاقات خارق­العاده را میسر می­سازد. ساینتیفیک امریکن گزارش می‌دهد که این فناوری به تدریج در حال پیدا کردن مسیر خود در دنیای علوم اعصاب است و در بررسی­ها و تحقیقات مرتبط با مغز انسان بکار گرفته می­شود.

در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب در سال  2017 که درواشنگتن برگزار شد گروهی از محققان دو پروژه را معرفی کردند که در آن به عملکرد این فناوری درزمینه علوم اعصاب پرداختند.

تیلر آرد، از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس نشان داد که چگونه با کمک تکنیک­های "رندرینگ" کامپیوتری(فرآیند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی) می­توان نتایج ام آر ای را جهت ایجاد تصاویر از حجم بالایی از اطلاعات به کار گرفت. آرد و تیم تحققیاتی وی نرم­افزاری را ایجاد کردند که ارسال این اطلاعات را آسان می­سازد. وی همچنین اعلام کرد که تیم تحقیقاتی وی در تلاش است تا این نرم­افزار به رایگان در اختیار سایر محققان قرار گیرد.

با این حال تنها هدف این تیم تحقیقاتی استفاده از تکنیک­های تصویرسازی کامپیوتری برای اسکن ام آر آی نیست. آن­ها قصد دارند که برای ایجاد تصاویر سه بعدی از مغز انسان  این تکنیک را با واقعیت مجازی ترکیب نمایند و بدین ترتیب به محققان امکان بررسی آسان­تر مغز انسان و اجرای تشریح­ مجازی را بدهند.  آرد معتقد است این تکنیک نسبت به تکنیک­های مرسوم امکان شناسایی موثرتری در زمینه عصب شناسی را فراهم می­کند.

آرد در گفتگو با مجله علمی ساینتیفیک امریکن گفت: استفاده از این فناوری در فراگیری علوم اعصاب می­تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد. پیش از این باید تمامی قسمت‌های عصب مورد بررسی قرار می‌گرفتند که بسیار مشکل بود. اما با این روش جدید می­توان ساختار سه بعدی مغز را بهتر درک کرد.

آرد امیدوار است فناوری تصویرسازی عصب در واقعیت مجازی تا سال آینده در دسترس قرار گیرد.

ردیابی عصب­ها با کمک واقعیت مجازی

در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی بیشتر محدود به بازی و سرگرمی است اما گروهی از محققان دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی برنامه ای را ایجاد کرده­اند که به دانشمندان امکان استفاده از واقعیت مجازی برای ردیابی آسان‌ترعصب­ها را می­دهد.

در روش­های مرسوم دانشمندان مجبور به ایجاد تصاویر دو بعدی برای اسکن عصب­ها و نیز چرخش تصاویر برای مشاهده قسمت­های عقبی شاخه­های عصب هستند. با توجه به این­که یک میلی­متر مکعب از مغز انسان حاوی 50 هزار عصب است و هر کدام از این عصب­ها تقریبا 6 هزار اتصال با عصب­های اطراف خود دارند، این فرآیند می­تواند قدری کند پیش رود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه یوتا موفق به یافتن روشی برای ایجاد تصاویر سه بعدی واقعیت مجازی از مسیرهای نرون­ها شدند که به دانشمندان این امکان را می­دهد که در اطراف این تصاویر حرکت کرده و به طور دستی چرخش آن­ها را کنترل نمایند.

در این برنامه، چهار دانشمند علوم اعصاب با کمک فناوری جدید واقعیت مجازی و یک رایانه دسکتاپ استاندارد، مجموعه ای از تصاویر اعصاب را ترسیم کردند. فناوری واقعیت مجازی به اندازه روش دسکتاپ دقیق است اما 1.7 برابر نسبت به ان سریع­تر عمل می­کند.

ویل آشر که این فناوری را تشریح می­کرد به ساینتیفیک امریکن گفت که تیم وی امیدواراست ظرف یک سال برنامه تجاری سازی این دستگاه­های واقعیت مجازی را منتشر کند.