فناوری CRISPR و اما و اگرهای ثبت اختراع

تقریبا در طول سه سال گذشته بارها شاهد معرفی روش‌های دست‌کاری ژنتیکی جدید بوده ایم ولی نمی توان هیچ روشی را به‌اندازه روش مشهور CRISPR   موفق و خلاقانه دانست. با این وجود متخصصان فناوری‌های دست‌کاری ژنتیکی به دو دسته تبدیل شده اند و به یک جنگ بزرگ برای ثبت اختراع بدل شده است.

در یک گوشه دانشمندان برکلی آمریکا هستند که در سال 2012 توانستند تا با کشف سیستم ایمنی باکتریایی یا همان CRISPR، روشی برای دست‌کاری ژنتیکی دست پیدا کنند. روش CRISPR می‌تواند موجب شود تا بتوان دی‌ان‌ای حیوانات را به صورت ژنتیکی تغییر داد. در سمت دیگر نیز  هیئت ویژه ای از انستیتوی هاروارد و ام‌آی‌تی قرار دارند که توانسته اند تا شش ماه پس از کشف CRISPR، به سراغ ارائه روشی از مهندسی ژنتیکی گیاهان و حیوانات و انسان‌ها بروند که بر پایه روشی مشابه با CRISPR عمل می‌کند. با این وجود هر دو گروه مدعی هستند که CRISPR باید به نام آن‌ها ثبت شود.

در ماه فوریه سال 2017 شاهد این بودیم که گروه دوم از سوی مراکز ثبت اختراع آمریکا به عنوان صاحبان این اختراعات معرفی شدند ولی درگیری‌های موجود به فراتر از مرز آمریکا حرکت کرده است و به مراکز ثبت اختراع اروپا نیز کشیده شده است. به‌این‌ترتیب ممکن است این فناوری به شدت با مشکلاتی بزرگ برای بیماران و پزشکان بدل شود. هر یک از طرفین این دعوا مدعی مالکیت آن هستند و این پزشکان هستند که بلاتکلیف مانده اند و می‌ترسند که در صورت استفاده از این روش، با خشم هریک از دو طرف روبرو شوند.

حال به نظر می‌رسد که این موضوع نیز مانند محصولات سخت افزاری شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ، به ابزاری بدل شده است که قرار است تا افرادی را میلیاردر کند. با این وجود سوال این است، هدف از اختراع چنین روشی نجات جان انسان‌ها و بهبود آینده بشر بوده است یا این که تنها منافع مالی برای مخترعین این طرح مهم بوده است؟ نگاهی به دادگاه‌های این دو گروه نشان می‌دهد که پاسخ بیشتر به سمت گزینه دوم تمایل دارد.

منبع: Gizmodo

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا