روشی برای شناسایی یخچال‌های طبیعی خطرناک

بسیاری از یخچال‌های طبیعی جهان را می‌توان مواردی نگران کننده دانست. دانشمندان برای سال‌های متوالی نگران این هستند که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی ممکن است منجر به ایجاد سیل‌های بسیار سنگین در بسیاری از شهرهای ساحلی جهان شود. این امر موجب شده است که متخصصان فناوری‌های زیست‌محیطی به دنبال راهکاری برای شناسایی یخچال‌های خطرساز باشند و در این میان ناسا به‌عنوان یکی از پیشتازان این رده مشغول به فعالیت است.

این سازمان موفق به طراحی یک تکنیک ویژه شده است که می‌تواند یخچال‌های طبیعی و لایه‌های طبیعی را بررسی کرده و تشخیص بدهد که کدام‌یک از آن‌ها در خطر ذوب شدن قرار دارند یا به عبارت دقیق‌تر، خطر ایجاد سیل در شهرهای جهان را در خود جای داده‌اند.

این روش بسیار پیچیده است ولی در عمل می‌تواند شهرهای ساحلی جهان را بسیار امن سازند. این سیستم که با نام سیستم Gradient fingerprint mapping نامیده می‌شود، از روش‌های پیشرفته ریاضی استفاده می‌کند تا بتواند متغیرهای مختلف محلی در زمینه ضخامت یخ‌ها را مورد بررسی قرار داده و میزان خطر ذوب شدن آن‌ها را تشخیص بدهند. هنگامی که این ساختار شیب بندی را می‌توان به‌خوبی بر روی یک نقشه پیاده سازی کرد و به‌این‌ترتیب می‌توان تشخیص داد که آب شد این یخچال‌های طبیعی موجب می‌شود تا آب‌های ایجاد شده به کدام سمت حرکت کنند.

نتایج این تحقیقات را می‌توان بسیار مهم دانست زیرا شهرهای بزرگ جهان می‌توانند نگرانی خود را با مدیریت مناسب رفع کرده و آماده مقابله با سیل احتمالی باشند. شایان ذکر است که بسیاری از این مشکلات را می‌توان نتیجه گرمایش زمین دانست که نشان می‌دهد که انسان بار دیگر با تخریب محیط زیست، برای خودش دردسری بزرگ ایجاد کرده است.

منبع: Engadget