ارسال پیام برای یک ستاره بیگانه

منظومه هدف، ستاره لویتن (Luyten) یا GJ 273، یک کوتوله سرخ در فاصله 12.4 سال نوری از زمین در صورت فلکی Canis Minor است.

یکی از سیاراتی که در مدار ستاره لویتن درحال چرخش است، GJ 273b است که یکی از بهترین کاندیداها برای سیارات قابل سکونت است.

ماه گذشته این پیام از طریق تلسکوپ رادیویی در ترومسو در نروژ، توسط دانشمندان سازمان بین المللی ارسال پیام به هوش فرازمینی (Messaging Extraterrestrial Intelligence) – به اختصار METI – مخابره شد.

این پیام شامل اطلاعاتی درباره ریاضیات و هندسه، نحوه عملکرد امواج رادیویی، و مباحثی درخصوص زمان بر روی کره زمین بود. این پیام تقریبا 43 سال بعد از پیام آرسیبو (Arecibo message)، نخستین تلاش برای برقراری ارتباط با حیات بیگانه، مخابره شد.

خطر در کمین زمین

با این حال، همه با این ایده موافق نیستند. استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته انگلیسی از جمله افرادی است که معتقد است، با این کار (ارسال پیام برای موجودات فرازمینی) خودمان به استقبال خطر می رویم.

دن ورتیمر (Dan Werthimer) از محققان ارشد موسسه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) عنوان کرد: 98 درصد ستاره شناسان و محققان این موسسه براین باورند که ارسال پیام به هوش فرازمینی (METI) ایده بالقوه خطرناکی است.

وی افزود: این کار درست مانند فریاد زدن در جنگل پیش از آگاهی در مورد وجود حیواناتی مانند ببر، شیر، خرس یا سایر حیوانات خطرناک است.

با این حال، داگلاس واکوچ (Douglas Vakoch)، رییس سازمان METI معتقد است: اقدام منفعلانه تلاش برای یافتن سیگنال احتمالی از هوش فرازمینی، به هرحال وجود انسان بر روی کره زمین را مشخص می کند. قطعا هر تمدنی که قادر به حمله به زمین باشد، تاکنون سیگنال های رادیو و تلویزیونی ما را دریافت کرده است؛ بنابراین خطر مضاعفی ناشی از ارسال پیام ما به فضا بوجود نمی آید.