بالاخره محدود یا نامحدود؟

قرار است بنا بر اعلام مسوولان، مدل فروش اینترنت در ایران به مصرف منصفانه تغییر پیدا کند؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انتقاد کاربران در رابطه با تعرفه جدید اینترنت پست جدیدی منتشر کرد و گفت:

1) در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود سی درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش‌بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از هشتاد درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت.

2) سرعت خریداری‌شده بایستی به‌وسیله شرکت‌ها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.

3) عزیزان کمی صبوری کنند تا شرکت‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند. اطمینان خاطر می‌دهم که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف‌کنندگان لحاظ شده است.

آذری جهرمی در ادامه گفت: «نمی‌شود از دولت انتظار اشتغال داشت و همزمان از تولیدات بومی حمایت نکرد. جوانان ایرانی همواره در عرصه سرویس‌های نوین خوش درخشیده‌اند و لایق حمایت‌های ما و شما هستند. استفاده از سرویس‌های ایرانی برابر با ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم است.»

چیزی که وزیر مخابرات درخصوص مدل مصرف منصفانه گفته، موضوع جدیدی نیست و سابقه‌اش به چند سال پیش برمی‌گردد به‌طوری‌که با رواجِ سرویس‌های نامحدود و افزایش سرعتِ  دسترسی کاربران و توانایی دریافت و ارسالِ اطلاعات با سرعت‌ بالا، شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ لزوم به‌کارگیریِ برخی سیاست‌ها برای مدیریت پهنای باندِ شبکه‌ خود را ضروری دیدند. سیاست‌های فنی که با اعمالِ محدودیت‌های خاص در سرویس‌ِ کاربرانِ  نهایی، بتواند کیفیت و ثباتِ ترافیک اینترنت و ارائه‌ خدمات سرویس‌دهنده را بر اساسِ   پهنای باندِ کلیِ  در دسترس، برای تمامی کاربران تضمین کند. در روزهای آغازینِ عرضه‌ تجاریِ سرویس‌های نامحدود، تعدادی از کاربران با مصرف و دانلودِ طولانی‌مدت خصوصاً در ساعاتِ اوجِ مصرف، می‌توانستند بخشِ زیادی از پهنای باندِ کاربران را در اختیارِ خود بگیرند.

تا سالِ ۲۰۱۰ ارائه‌ سرویس‌های نامحدود هنوز هیچ شرایطی را شامل نمی‌شد؛ ولی پس از آن و به‌خصوص از اواسطِ سال ۲۰۱۲ و اوایل ۲۰۱۳ بود که استفاده از مفهومِ Fair Use Policy یا اختصاراً FUP در بین ISP-ها متداول شد و بسیاری از آن‌ها بنا به میزانِ متوسطِ درآمد به ازای هر کاربر، امکاناتِ  فنی و برآورد تعدادِ کاربرانِ  پُر‌مصرف در مناطقِ تحتِ پوششِ خود سعی کردند مقرراتی در این چارچوب وضع کنند؛ به نحوی که کاربر در صورتِ عبور از سقفی مشخص در بازه‌ زمانی خاص، با محدودیت‌هایی در سرعتِ دریافت و ارسال یا در استفاده از سرویس‌های استریم یا اشتراک گذاری فایل مثلِ  تورنت یا UseNet مواجه شود.

درست است که در همه جای جهان این‌گونه سیاست‌ها به کار گرفته می‌شود، اما بین کشور ما و حتی کشورهای همسایه در به‌کارگیری این مدل‌ها تفاوت‌های اساسی وجود دارد و با توجه به اظهارات وزیر مخابرات و زیرساخت‌های موجود، این فاصله‌ها به حداقل کاهش پیدا کرده باشد و شرایط استفاده‌کنندگان در نظر گرفته شود.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا