ساخت غضروف مصنوعی با استفاده از کولار

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، غضروف در بدن انسان که حدود 80 درصد آن از آب تشکیل شده است، قادر به تحمل برخی از شدیدترین نیروهای بدن است.نیکولاس کوتوف استاد دانشگاه میشیگان در آمریکا که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: می دانیم که بدن ما بیشتر از آب تشکیل شده و در عین حال از ثبات ساختاری زیادی نیز برخوردار است.

غضروف طبیعی حاوی یک شبکه پروتئین و بایومولکول ها است و قدرت خود را از مقاومت در برابر جریان آب در میان اتاقک های خود بدست می اورد.
غضروف مصنوعی همان فرآیندهای غضروف طبیعی را شبیه سازی می کند، آب را تحت استرس آزاد می کند و سپس با جذب آب، خود را احیا می کند.
محققان برای ساخت این غضروف مصنوعی هیدروژلی مبتنی بر کولار از ترکیبی شبکه ای از نانو الیاف سخت کولار – الیاف 'آرامید' که برای جلیقه ضد گلوله استفاده می شود – با پلی وینیل الکل (PVA) – ماده ای که معمولا در جایگزینی غضروف هیدروژل بکار برده می شود- استفاده کرده اند.
نانو الیاف های آرامید چارچوب مواد را تولید می کنند، در حالیکه PVA هنگامی که تحت کشش یا فشرده سازی قرار می گیرد آب را در پشت شبکه به دام می اندازد درست همانند عملکرد غضروف های طبیعی را ایجاد می کند که باعث می شود بتوان با فشار بر زانو حرکت کرده و راه برویم.
کوتوف در ادامه می افزاید: ما غشاهای زیادی در بدن داریم که خواص مشابهی دارند و می توان این بافت نرم مصنوعی را برای جایگزینی دیگر بافت های نرم بدن مورد استفاده قرار داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا