جهان امروز به پایان نمی‌رسد

حدود شش سال پیش فردی به نام «هارولد کمپینگ» از فرارسیدن آخرالزمان خبر داد و یک سال بعد از این اتفاق هم با به پایان رسیدن تقویم مایاها عده زیادی در انتظار نابود شدن حیات بر روی سیاره زمین و از بین رفتن آن بودند. اما اگر این بار پیشگویی جدید درست از آب در بیاید چه می‌شود؟ اگرچنین باشد، احتمالاً خیلی از شما این متن را نخواهید خواند و بدون این‌که از فاجعه آگاه شوید، با آن برخورد خواهید کرد. اما همان‌طور که گفتیم این نخستین‌بار نیست که پیشگویی‌هایی بی نام و نشان خبر از پایان جهان داده‌اند. از زمان آغاز و گسترش عصر ارتباطات و اینترنت هر از چند گاهی شایعه‌ای مبتنی بر افسانه‌ها و نوشته‌های قدیمی یا پیش‌گویی‌های مدعی خبر از پایان جهان داده‌اند.

واقعیت اما چیز دیگری و گذشته چراغ راه آینده است. تمامی آن شایعات قدیمی دروغ از آب درآمدند و گفته‌های باستانی تعبیر دیگری داشتند. گذشته نشان داده پیش‌گویی، شیادی و فریب افکار عمومی است، چه مبتنی بر دروغ و افسانه‌های نوسترآداموس باشد چه افسانه‌های مایاها.

این بار هم ماجرا تفاوتی با دفعه‌های قبلی ندارد، نویسنده کتاب سیاره ایکس ابداً دیدگاهی علمی را مطرح نمی‌کند و با وجود این‌که محققان و دانشمندان گفته‌اند سیاره نیبیرو واقعی نیست، او مدعی است دلایل این اعتقاد خود را از دل کتاب‌های پیامبران عهد عتیق بیرون آورده است. او همچنین وقوع خورشیدگرفتگی کلی در تابستان سال جاری را یکی از دلایل وقوع آخر‌الزمان می‌داند.

اما بیایید مراکز بزرگ و تحقیقاتی علمی مثل ناسا و سازمان فضایی اروپا و … را فراموش کنیم. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که شهروندان می‌توانند با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های بزرگ در خانه به کشف سیارات فرا خورشیدی کمک کنند. حتی منجمان آماتور با استفاه از تلسکوپ‌های خانگی شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارها را رصد کرده و معرفی می‌کنند. در چنین شرایطی آیا منطقی است که وجود یک سیاره ( یادمان باشد سیاره دارای تعاریف دقیق خودش است و اندازه و ابعاد مشخصی دارد و نمی‌تواند آن‌قدر کوچک باشد که دیده نشود) نادیده بماند تا شیادی به نام دیوید مید آن را در وب‌سایت یوتیوب معرفی کند؟ آیا سیستم‌های دفاعیِ در برابر شهاب سنگ‌ها و اجرام فضایی از دیدن یک سیاره در منظومه شمسی که در حال نزدیک شدن به زمین است عاجزند و  همین‌طور تلسکوپ کپلر که در فضا صدها سیاره در فواصل چندین میلیون سال نوری از زمین کشف کرده است؟

این‌ها با عقل سلیم جور نیستند، اما با این وجود چرا حرف‌های شیادی مثل دیوید مید، جدی گرفته می‌شود؟

راستش بررسی‌ها و مطالعات روان‌شناختی و اجتماعی زیادی در این مورد صورت گرفته است. شایعه کارکردی اجتماعی دارد و باعث نزدیکی و پیوند گروه‌های مختلف انسانی به هم می‌شود. هرچه این شایعه خاص‌تر و عجیب‌تر باشد، تعداد بیشتری را جلب خودش خواهد کرد و آن افراد احساس بهتری از خاص بودن و متفاوت بودن در قالب یک گروه از بقیه اجتماع خواهند داشت. در این صورت شایعه همچون موجودی زنده رشد کرده و با گسترش و بزرگ شدنش دیگر سخت می‌توان آن را نادیده گرفت.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا