جلوگیری از تلاطم بازار ارز و طلا با اجرای همزمان سیاست های پولی

دکتر محمود بهمنی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به دلایل روند صعودی نرخ ارز و طلا در بازار، اظهار کرد: سیاست های پولی و مالی بایستی به صورت یک بسته به اجرا درآید و نمی توان آنها را به تنهایی اجرا کرد. به عنوان مثال، اگر بگوییم نرخ سود سپرده ها پایین بیاید اما نرخ تسهیلات مانند گذشته باقی بماند یا نرخ اوراق مشارکت برابر 20 یا 22 درصد باشد، قطعا سپرده های بانکی به سمت اوراق مشارکت و یا بازارهای دیگر سوق پیدا می کند. در نتیجه قیمت ارز و طلا افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بانک مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را متناسب با نرخ تورم کاهش داد اما سیاست های مالی به اجرا درنیامد. الان سیاست های مالی و ارزی و نرخ تسهیلات، ساز خود را می زنند در حالی که کنترل آنها بسیار ساده است، به شرط اینکه اینها با هم و به درستی اجرا شوند. به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش نرخ ارز و طلا همین موضوع باشد، هرچند مسایل دیگر از جمله تورم هم در این زمینه موثر است.

وی با رد برخی از ادعاها مبنی بر اینکه دولت از افزایش نرخ ارز استقبال می کند، تصریح کرد: هیچ وقت دولت نمی تواند از افزایش نرخ ارز استقبال کند چون نمی خواهد اقتصاد کشور دچار تلاطم شود اما گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که به نفع دولت هم هست. بالاخره افزایش نرخ ارز برای دولت منافعی دارد ولی اینطور نیست که دولت، خود عامل این افزایش باشد.

رییس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه ما هم در زمان مدیریت خود چنین تجربیاتی داشتیم و با تمام توان تلاش می کردیم که نرخ ارز بالا نرود، گفت: چون واردات ما بیشتر از صادرات است – در 6 ماه گذشته واردات از صادرت سبقت گرفت – بنابراین باید ارز بیشتری مصرف کنیم. پس قیمت تمام شده واردات ما بالا می رود و این موضوع بر قیمت کالاها اثر می گذارد. در نتیجه دولت نمی تواند به دنبال این باشد که با به دست آوردن بعضی درآمدها، قیمت کالاها را بالا ببرد. علاوه بر این، خود دولت هم هزینه های بالایی دارد که وابسته به مسایل ارزی است. بنابراین افزایش نرخ ارز به دولت هم صدمه می زند.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ سود سپرده ها روی منابع بانک ها تاثیری دارد؟ خاطرنشان کرد: سیستم پولی و مالی مثل ظروف مرتبطه در فیزیک است. اگر یک سمت ظروف مرتبطه را رقیق نگه دارید و یک سمت را غلیظ، قطعا توازن به هم می خورد. ما نباید این اشتباه را مرتکب شویم که فقط سیاست های پولی را اجرا کنیم. وقتی نرخ سپرده ها پایین بیاید و دیگر سیاست ها اعمال نشود، پول از نظام بانکی خارج خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی از مردم با سود حاصل از سپرده خود امرار معاش می کنند. وقتی این درآمد کاهش پیدا می کند، بلافاصله روی اجاره بها و پیش پرداخت های اجاره مسکن تاثیر می گذارد. متاسفانه امروز با وجود کاهش نرخ سود سپرده ها، نرخ تسهیلات همچون گذشته باقی مانده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: ما در بانکداری اسلامی از سود تسهیلات به سود سپرده می رسیم. یعنی باید از سود حاصل از تسهیلات، مشارکت ها و عقود، حق الوکاله خود را برداریم و سهم سود سپرده گذار را بدهیم. در حالی که الان می خواهیم از منابع، آن سود را تامین کنیم که قابل بحث است. بنابراین ما باید سقف تسهیلات را ببندیم نه سقف منابع را. وقتی سقف تسهیلات بسته شد، انتظار سود پایین می آید. اگر این اتفاق افتاد، می توانید نرخ منابع را هم پایین بیاورید.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا