کار تدریس با علاقه، بازی و مشارکت گروهی همراه باشد

جایزه­ بهمن بیگی، یکی از جوایز ترویج علم است که به معلمان مروج علم در مناطق محروم اهدا می شود. این جایزه تا قبل از سال 1391 با عنوان جایزه معلمان مروج در مناطق محروم شناخته می شد، اما از این تاریخ و به منظور گرامیداشت یاد "محمد بهمن بیگی"، به جایزه بهمن بیگی تغییر نام پیدا کرد.

از محمد بهمن بیگی (1299-1389) به عنوان پدر آموزش عشایر ایران یاد می شود. بهمن بیگی نخستین دانشسرای تربیت معلم عشایری را در سال 1336 بنیان گذاری کرد و طی 26 سال، سرپرستی آموزش عشایر را برعهده گرفت. وی برای ترغیب دختران و خانواده‌ها‌‌‌‌، دختر خود را نیز تشویق می‌کند که به دانشسرا برود و شغل معلمی را بپذیرد؛ در سال 1343 برای اولین بار ۶ دختر عشایر وارد دانشسرا می‌ شوند. *

تهمینه رزمجویی، از دانش آموختگان دوره یازدهم دانشسرای عشایری ایران و برنده جایزه "بهمن بیگی" در هجدهمین دوره جایزه ترویج علم است. رزمجویی، زاده روستای کلاه سیاه از طایفه دشمن زیاری، ایل بزرگ ممسنی استان فارس، از تجربیات و خاطرات خود در طول 48 سال خدمت معلمی می گوید:

برنده جایزه بهمن بیگی (1396) اظهار داشت: هیچ مدرسه عشایری نبود که بهمن بیگی به آنها سر نزده باشد. کار ایشان واقعا مانند افسانه بود؛ سرکشی مداوم، رسیدگی و توجه ایشان به مدارس عشایری، تأثیر قابل توجهی در عملکرد آنها داشت و به این شکل، معلمان تشویق می شدند تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

رزمجویی افزود: (از سال 46 تا 94) در همه پایه ها تدریس کردم؛ حتی در مقطعی، به همراه همسرم به نقط صفر مرزی از توابع مریوان (استان کرستان) رفتم به مدت یکسال مشغول تدریس شدم. در ساخت چند مدرسه در مناطق محروم نیز مشارکت داشتم.

بی توجهی در گزینش مربیان و معلمان مستعد

وی ضمن اشاره به کمبود وسایل کمک آموزشی در مدارس، تأکید کرد: بی توجهی به استانداردهای لازم جهت گزینش مربیان علاقه مند و مستعد در این بخش مهم و جامعه ساز، یکی از مشکلات (آموزش و پرورش) است؛ به عنوان مثال، مرتبط نبودن رشته تحصیلی با رشته تدریس معلمان و یا نداشتن انگیزه تدریس در معلمانی که به اجبار رو به این حرفه آورده اند، باعث ایجاد الگوی نامناسب تدریس و در نهایت، بی انگیزه شدن دانش آموزان می شود.

رزمجویی افزود: کار تدریس باید با عشق و علاقه، مشاعره، بازی، مشارکت های گروهی و کار عملی همراه باشد تا موجب ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان شود. از همکاران در آموزش و پرورش می خواهم که نسبت به آگاه سازی دانش آموزان در رابطه با ارزشمندی آموزش و مضرات آموزشی ناکافی، تلاش برای بهبود هر چه بیشتر آینده خود و جامعه کوشا باشند. از روش های شناختی در آموزش استفاده و به علایق دانش آموزان توجه کنند.

تشویق را از بهمن بیگی آموختیم

برنده جایزه بهمن بیگی تأکید کر: از اقدام این نهاد (انجمن ترویج علم) که نام محمد بهمن بیگی را برای جایزه معلمان مناطق محروم انتخاب کردند، تشکر می کنم. قدردانی از کار خوب که همان تشویق و تقدیر است، در زندگی هر انسانی – از کودک تا کهنسال – تاثیر بسزایی داشته و حتی باعث ایجاد انگیزه در دیگران می شود. این کاری بود که با تشویق "بهمن بیگی" یاد گرفتیم.

* همشهری آنلاین

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا