نقش کمرنگ رسانه ها در بحث ترویج علم

به بهانه اهدای جایزه ترویج علم به موزه ملی علوم و فناوری، با محسن جعفری نژاد، مدیر روابط عمومی این موزه گفتگو کردیم.

جعفری نژاد در خصوص فعالیت های این موزه گفت: موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را با هدف ترویج علم، از سال 1384 آغاز کرد. یکی از مهمترین فعالیت های این موزه، برگزاری نمایشگاه های دائمی و سیاری است که سالانه بیش از 40 هزار بازدیدکننده دارد. در این نمایشگاه ها، از روش های مختلف شامل توضیحات شفاهی، مشاهده مشارکتی و تعاملی برای انتقال مفاهیم علمی به بازدیدکنندگان استفاده می شود. این موزه به نوعی مکمل آموزش رسمی در مدارس است، یعنی در کنار آموزش نظری در مدارس، آموزش غیررسمی با استفاده از ابزار و وسایل کمک آموزشی، به دانش آموزان ارائه می شود. به علاوه، کارگاه های آموزشی ویژه معلمان برگزار می کنیم تا با روش های کمک آموزشی برای انتقال بهتر مفاهیم کتب درسی (به دانش آموزان) آشنا شوند.

مدیر روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری اظهار داشت: روزانه در 3 سانس مختلف، پذیرای دانش آموزان (و سایر علاقه مندان) در گالری های موزه – فناوری‌های بومی ایران، مورس تا موبایل، ابزار جراحی،ابزار نجومی، انرژی‌های نو – هستیم. پس از بازدید از گالری ها و دریافت توضیحات آموزشی متناسب با رده سنی، بازدیدکنندگان به مدت 40 دقیقه در یک فضای کارگاهی حضور یافته و از سرفصل های درسی، جنگ ها و برنامه های علمی مرتبط استفاده می کنند.

برگزاری نمایشگاه های سیار با هدف رعایت عدالت آموزشی

جعفری نژاد ضمن اشاره به برنامه ثابت این موزه برای مخاطبان تهرانی گفت: با هدف رعایت عدالت آموزشی، نمایشگاه سیاری از بخش های  مختلف و علمی موزه آماده و به نقاط مختلف کشور فرستاده شده و به مدت یک هفته، اقدام به برپایی نمایشگاه می کند. این نمایشگاه سیار در هر استان یا منطقه، حدود 3 تا 5 هزار بازدیدکننده دارد. در کنار این کار و با هدف عمومی سازی علم، نمایشگاه های سیاری را در فضاهای عمومی مانند ایستگاه های مترو، پارک ها و مراکز گردشگری برگزار می کنیم.

وی افزود: ارائه مباحث علمی به زبانی قابل فهم و با استفاده از ابزاری بسیار ساده، از اثرگذاری بیشتری برخوردار بوده و به ترویج علم بین عموم مردم کمک می کند.

جایزه ترویج علم، مشوقی برای مروجان علم

مدیر روابط عمومی موزه علوم و فناوری تأکید کرد: بیشتر فعالیت نهادها، انجمن ها یا مراکزی که در حوزه ترویج علم فعال هستند، داوطلبانه است. اهدای جایزه ترویج علم می تواند ضمن معرفی، این گونه نهادها را در انجام کارهای خود تشویق و ترغیب کند.

نقش کمرنگ رسانه ها در بحث ترویج علم

جعفری نژاد ضمن گلایه از کم لطفی رسانه ها نسبت به حوزه علم گفت: متأسفانه کمتر رسانه ای به بحث ترویج علم و فعالیت هایی که با عمومی سازی علم سروکار دارد، وارد می شود. برای مثال، برگزاری نمایشگاه هم زیستی با زلزله و جشنواره علم برای همه با موضوع زلزله و خانواده در هفته جاری که درحال برگزاری است، پوشش خبری چندانی نداشت. قطعا فعالیت بیشتر رسانه ها و پوشش گسترده خبری چنین رخدادهایی در حوزه ترویج علم می تواند بر رشد علمی همه شهروندان تاثیر چشمگیری داشته باشد.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا