مردم جهان از خطراتی که کره زمین را تهدید می کنند بی اطلاعند

نشستی که در آن توافق مهمی بدست نیامد و تنها سخنرانی های زیبایی برای توقف گرمایش زمین انجام گرفت اما کشورهای توسعه یافته نشان دادند که هنوز برای کسب یک توافق جامع زمان زیادی لازم دارند.حالا چشم تمامی هواداران و فعالان محیط زیست به نشست مهم پاریس در سال 2015 دوخته شده است تا شاید آنجا کشورهای توسعه یافته، که بیشترین نقش در آلودگی هوا را بازی می کنند به توافقهای مهم و جامع برسند.

در آستانه نشست پاریس guardian با هدی کالن Heidi Cullen اقیانوس شناس و فعال محیط زیست به گفتگو نشسته و از او که به تازگی ساخت فصل دوم  برنامه تلویزیونی Years of Living Dangerously با حضور هنرمندان سرشناس  را آغاز کرده درباره لزوم توجه کشورها به معضلات تغییرات آب وهوایی سوال کرده است.

به نظر شما مهم ترین پدیده ای که کره زمین را به طور جدی در آینده تهدید خواهد کرد چیست؟

به نظر من ساده ترین اتفاق ،عدم مخابره صحیح و اثر گذار وجود تهدیدات مختلف است , این مسئله ناآگاهی و در نتیجه بی توجهی به خطرات مهلک موجود را در پی خواهد داشت.

شما انتظار دارید از نشست پاریس چه نتایجی حاصل شود؟

نشانه هایی بسیار واضح و روشن از ایجاد یک رهبری درست برای کنترل اوضاع موجود وجود دارد.

آیا این مسئله که کشور آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز های گلخانه ای در جهان است باعث نگرانی نیست؟

آمریکا هنوز یک تولید کننده بزرگ گاز های گلخانه ای در جهان است اما گفتمان بین المللی پیرامون این بحث یکی از مهم ترین چالش های اساسی برای حل این مسئله است ,  ما نباید تنها روی مسائل مربوط به کشور خود متمرکز شویم و باید پیگیری این مسئله کاملا فراگیر و فرا منطقه ای انجام گیرد. به عنوان مثال اکنون شبکه های تلویزیونی کشور های مختلف روی تغییرات آب و هوایی مانور چندانی نمی دهند و یکی از برنامه های جدی ما یک صدا کردن این شبکه ها و متوجه ساختن مردم کشور های مختلف از این خطر بزرگ  است.

 انتظار دارید تا کشور آمریکا در مورد مسئله تغییرات آب و هوایی تصمیمی جدی اتخاذ کند؟

من به عنوان یک شهروند آمریکایی علاقه مندم تا کشورم در حل معضل تغییرات آب و هوایی پیش قدم شود و البته ما شاهد علاقه رییس جمهور جهت الویت دادن به مسئله تغییرات آب و هوایی در برنامه های آتی کشور هستیم و با وجود دو قطبی بودن کامل کنگره سیاست هایی وجود دارد که نشانه هایی امیدوار کننده از حرکت در مسیر صحیح برای حل مشکلات نشان می دهد.

از نظر شما حساس ترین موضوعی که اکنون وجود دارد چیست؟

امروزه ما شاهد پخش برنامه هایی از رسانه های مختلف هستیم که روی دادن بلایایی مثل طوفان , سیل و… را غیر مرتبط با موضوع تغییرات آب و هوایی می دانند و به مخاطبان خود این مطلب را القا می کنند که حوادث روی داده هیچ گونه ارتباطی با تغییرات آب و هوایی کره زمین نداشته و به علت پیچیده و بی نظم بودن پدیده های مختلف آب و هوایی روی می دهند. در صورتی که این مطلب صحیح نبوده و حوادث اشاره شده ارتباط مستقیمی با پدیده تغییرات آب و هوایی کره زمین دارند.

در مورد خشکسالی ایالت کالیفرنیا چه نظری دارید؟

دو عنصر گرما و بارندگی عامل اصلی بوجود آمدن خشکسالی در هر نقطه ای از جهان هستند. به اعتقاد من در مورد بارندگی تغییرات آب و هوایی نقش چندانی ایفا نمی کنند اما ما می دانیم که این تغییرات سبب بالا رفتن دمای کره زمین و تبخیر آب های موجود می شوند. بنابراین ما به عنوان یک جامعه علمی معتقدیم تغییرات آب و هوایی , خشکسالی ایالت کالیفرنیای آمریکا را تشدید می کند.

 به اعتقاد شما برای کاهش و یا از میان بردن اثرات تغییرات آب و هوایی دیر نیست؟

به نظر من هنوز برای جبران و کاهش این اثرات دیر نیست. از میان بردن این اثرات امری بسیار حیاتی است اما در این مسیر , منعطف ساختن جوامع برای حل مشکلات مسئله ای مهم تر به نظر می رسد.

در این مسیر سیاست مداران  کشورهای مختلف باید نقش موثر تری ایفا کنند.

بله،به اعتقاد من در مورد کشور استرالیا باید اقدامات جدی صورت پذیرد زیرا این کشور یکی از آسیب پذیر ترین کشور های دنیا در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی است , اثراتی همانند گرما , آتش سوزی و خشکسالی. البته جامعه محققان و دانشمندان سخت مشغول اطلاع رسانی به افکار عمومی این کشور جهت آگاهی بخشیدن به آن ها در مورد میزان آسیب پذیری استرالیا در برابر خطرات بالقوه هستند. اما به اعتقاد من رهبری و سیاست گذاری برای حل این موضوع بسیار حیاتی تر است.

 به اعتقاد شما مهندسی زمین شناسی ایده خوبی برای حل مشکلات موجود است؟

من در زمینه مهندسی زمین شناسی نگرانی های جدی احساس می کنم و معتقدم که تا کنون روش موثری در این زمینه اتخاذ نشده است. مهندسی زمین شناسی دو شاخه مختلف دارد : جذب کربن و ذخیره سازی CO2 (CCS) و مدیریت تابش خورشید (SRM).

SRM شامل تزریق آئروسل سولفات به داخل لایه استراتوسفر زمین است که این فرایند موجب بازتاب نور تابیده شده از خورشید به داخل فضا می شود. گفتنی است این روش هرگز باعث کاهش سطح CO2 نمی شود (این روش تنها باعث جلوگیری از گرم شدن کره زمین شده و راه حلی برای کاهش CO2 ندارد). این روش با در نظر نگرفتن میزان CO2 موجود به نحوی از بحران اسیدی شدن آب دریا ها و اقیانوس ها چشم پوشی می کند. بعلاوه تحقیقات نشان می دهند تزریق آئروسل سولفات نه تنها کمکی به خنک شدن زمین نکرده بلکه باعث تغییرات در کمربند بارشی گرمسیری و میان ارتفاعی زمین می شود. همچنین روش دیگر که  CCS نام دارد با وجود اثرات زیان بار کم تر , تاثیر عمیقی روی چرخه هیدرولوژیکی زمین می گذارد.

علت این که شما به ساخت برنامه تلویزیونی Years of Living Dangerously با حضور هنرمندان سرشناس  کمک کردید چیست؟

تیم ما همراه محققان و دوستانی که شما نام بردید برای اطلاع رسانی دقیق تر و بیان مسائل مهمی که با زندگی انسان ها سر و کار دارند دست به ساخت این مجموعه زدند. ساخت این مجموعه برای من از اهمیت خاصی برخوردار بود به ویژه این که مسائل به زبانی ساده و انسانی به مخاطبان انتقال می یافت. من و همکارانم هم اکنون در حال ساخت فصل دوم این مجموعه هستیم.

چه چیزی باعث شد تا شما خطر تغییرات آب و هوایی را احساس کنید و در این مسیر قدم بردارید؟

من به عنوان یک اقیانوس شناس کار خودم را در این زمینه آغاز کردم و برای اولین بار تغییرات در حال وقوع در اقیانوس ها به شدت توجه مرا به خود جلب نمود. اقیانوس ها 70% سطح کره زمین را پوشانده اند و 93% گرما و حرارت زمین وارد این اقیانوس ها می شود. این ظرفیت عظیم اقیانوس ها از چرخه های آب موجود در اعماق آن ها که هزاران سال به طول می انجامند بوجود می آید. چرخه هایی که امروزه به علت فعل و انفعالات بشر در حال تغییر است , تغییراتی که برای از میان بردنشان سال ها زمان نیاز داریم.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا