آسمان ایران نورباران می‌شود

جمعه 26 آبان‌ماه 1396، شاهد بهترین بارش شهابی سال یعنی بارش اسدی خواهد بود. این شهاب‌باران در ساعت 20:30 دقیقه به وقت ایران به اوج خود می رسد. تعداد 20 تا 60 شهاب در ساعت برای این شهاب‌باران پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این بارش بهترین بارش اسدی سال‌های اخیر محسوب می‌شود که در شرایط ماه نو (نبود نور ماه در آسمان) قابل مشاهده است و در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در تاریخ مذکور به وقت ایران به اوج خود می‌رسد که با توجه به سالیان زیادی که از عبور دنباله‌دار تِمپِل تاتِل p۵۵ می‌گذرد تعداد شهاب زیادی در این بارش قابل مشاهده نیست و در زمان اوج، تنها ۲۰ شهاب در ساعت مشاهده می‌شود.

بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که معمولاً هرساله در فصل پائیز روی می‌دهد و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد. این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. دنباله‌دار تمپل – تاتل با دوره تناوب ۳/۳۳ سال منشاء بارش شهابی اسدی است. شهاب‌های اسدی از سریع‌ترین شهاب‌ها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین از بارش شهابی دوپیکری در تاریخ چهارشنبه 22 آذرماه 1396، با 60 تا 120 شهاب در ساعت خبر داده است. به گفته او این شهاب‌باران از نظر تعداد شهاب بیشترین آمار برای رصد را خواهد داشت. همچنین در این شب ماه در وضعیت تربیع آخر خواهد بود.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا