کنترل راه دور مصرف دارو توسط پزشک

پزشکان در آمریکا به‌زودی می‌توانند داروهایی را برای بیماران خود تجویز کنند که می‌توانند با قاطعیت متوجه شوند که آیا بیمار آن‌ها این داروها را مصرف کرده است یا خیر.  مرکز کنترل داروهای آمریکا به‌تازگی اعلام کرده است که این کشور برای نخستین بار مجوز استفاده از داروهایی را صادر کرده است که به یک تراشه کامپیوتری مجهز هستند و امکان ردیابی دیجیتالی آن‌ها وجود دارد.

یکی از مشکلات دردسرساز در درمان بیماری‌ها، عدم مصرف به‌موقع یا به مقدار لازم داروها توسط بیمار است. به‌این‌ترتیب چنین مواردی می‌توانند بر روی سلامتی بیمار تاثیری منفی داشته باشند ولی با توجه به روش جدید می‌توان از این امر جلوگیری کرد. این دارو به‌صورت ویژه‌ای برای بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی، شیزوفرنی و بیماری‌هایی ازاین‌دست مفید است که در آن‌ها ترک مصرف دارو به‌صورت خودسرانه، امری مرسوم از سوی بیماران ارزیابی می‌شود.

این دارو که Abilify MyCite نام دارد، یک حسگر ویژه از جنس موادی ترکیبی را در خود جای‌داده است که از مس، منیزیم و سیلیکون ایجادشده‌اند و سیگنال‌های الکتریکی را از خود ساتع می‌کنند. این سیگنال‌ها تنها زمانی که اسید معده شروع به اثر گذاشتن بر روی این دارو می‌کند آغاز می‌شوند و به یک نرم‌افزار همراه فرستاده می‌شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان این داده‌ها را از طریق شبکه اینترنت با پزشک یا خانواده بیمار به اشتراک گذاشت.

دانشمندان معتقدند که این روش می‌تواند موجب شود تا بیماران بتوانند به‌مراتب سریع‌تر از انتظارات قبلی از بیمارستان مرخص شوند و دیگر نیازی به حضور فیزیکی پزشک برای کنترل مصرف دارو توسط آن‌ها وجود ندارد. البته هنوز نگرانی‌های درباره رفتار مراکز بیمه با این داروها وجود دارد و نمی‌توان از توفیق آن‌ها در بازار مصرف مطمئن بود.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا