ورود ایران به باشگاه بانک‌های خون بندناف بیشتر از 100هزار نمونه‌ای

در این نشست دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اصحاب رسانه از آخرین اطلاعات ذخیره‌سازی خون بندناف و طرح سلول‌درمانی کودکان مبتلا سخن می‌گوید.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا دکتر ضرابی اطلاع‌رسانی کرد که نمونه‌های جمع‌آوری‌شده خون بندناف در مجموعه بانک خون بندناف تا سال آینده به 100 هزار مورد می‌رسد و گفت، سال آینده وارد باشگاه بانک‌های خون بندناف بیش از 100 هزار نمونه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان همچنین گفت که جمع‌آوری خون بندناف در حدود 400 بیمارستان در قالب بانک خصوصی انجام می‌شود و هدف ما این است که 1.5 درصد زایمان‌های کشور تحت پوشش قرار گیرند. دکتر ضرابی بعضی از استان‌ها مانند اصفهان را در زمینه این آمار پیشروتر عنوان کرد و گفت که در این استان‌ها به حدود 2.5 درصد رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در نشست امروز به انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای عمان، عراق، آذربایجان و لبنان برای ایجاد دفاتر بانک خون بندناف اشاره کرد و گفت که تا آخر سال جاری حداقل در 2 کشور دفاتر خون بندناف راه‌اندازی خواهیم کرد تا کشورهای منطقه نمونه‌های خون بندناف در ایران را نگهداری کنند.

دکتر ضرابی همچنین در نشست‌های پیشین خود حول محور بانک خون بندناف از خیرین برای فعالیت در این حوزه دعوت کرده و گفته است: «درمان بیماران تالاسمی، سرطان‌های خون و درمجموع بیماری‌های خونی از این روش بسیار مؤثرتر از روش‌های شیمی‌‌درمانی بوده اما هزینه نگهداری و انجام آزمایش‌ها ژنتیکی آن سنگین بوده و این موضوع لزوم ورود خیرین با این حوزه را نشان می‌‌دهد.»

امروز، 24 آبان (15 نوامبر) همچنین روز جهانی خون بندناف نام‌گذاری شده است. شعاری که امسال برای این روز جهانی در نظر گرفته شده، «دانایی، توانایی است و می تواند یک زندگی را نجات دهد» است.

موضوع آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها از ضروریات توسعه فعالیت بانک‌های خون بندناف است و مهم‌ترین علت عدم ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، عدم آگاهی پدران و مادرانی است که در آستانه تولد فرزند هستند و همین امر باعث شده بیش از 97% خون بندناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته شود.

خون بند ناف(Cord blood) که به عنوان خون جفتی شناخته شده است، در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد. پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود. درحالی‌که این خون حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق یا جایگزینی آن‌ها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم. همچنین دستیابی به این سلول‌ها بسیار آسان است.

گزارش: غزال غضنفری