روز جهانی نوزاد نارس

سالانه پانزده میلیون نوزاد نارس در سراسر دنیا بدنیا می آیند. در کشور ما آمار تقریبی 12درصد ذکر می شود. آمار چنین نوزادانی از 5 الی 18 درصد در کشورهای مختلف متفاوت است. در کل گفته می شود که حدوداٌ یک از هر ده نوزاد، نارس بدنیا می آید.

اصل چنین تولدهایی به دلیل نارسی و برخی از مشکلات، نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان دارند. علاوه بر نکات فوق، به گفته دکتر کدیور، نارسی از ابعاد عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و حقوقی روی خانواده و جامعه تأثیر می گذارد. در طی سال های اخیر با توجه به پیشرفت هایی که در طب پریناتالوژی و درمان نازایی با شیوه های نوین کمک باروری و برخی از مداخلات، امکان تولد نوزادان کم وزن و نارس بیشتری ایجاد شده است.

به علاوه گسترش بخش های ویژه نوزادان همراه با پیشرفت این واحدها و ارتقا توانمندی پزشکان و پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان با استفاده از فن آوری های نوین و داروهای جدید و تغذیه مناسب تر، امکان بقا چنین نوزادانی را افزایش داده است.

تولد نارس از علل عمده مرگ نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر بدنیا می آیند در خطر مشکلات سلامتی بعدی هستند. این نوزادان نیازمند مراقبت های خاص و پیگیری همه جانبه از ابعاد مختلف سلامت از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی و … می باشند. استقرار درمانگاه های چندتخصصی برای پیگیری این شیرخواران پس از ترخیص از ابعاد جسمی و تکاملی و روحی-روانی می تواند مساعدت زیادی در ارتقا سلامت چنین شیرخوارانی داشته باشد. بدین جهت از چندین سال قبل حرکت هایی جهانی در جهت مساعدت به خانواده هایی که نوزادان نارس داشته و نیز آگاهی رسانیدن سطح جامعه در این خصوص شروع شده است.

شعارروزجهانی نوزادان نارس امسال  Let them thrive -اجازه دهید آنها رشد کنند -است و از جمله اهداف اصلی آن مراقبت توأم با احترام از نوزادان نارس و خانواده های آنها و قدردانی از افرادی است که از این نوزادان مراقبت و حمایت می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا