الزامات دانشگاه نسل سوم را باید تعریف کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز (چهارشنبه) میزبان معارفه رییس جدید این مرکز و تکریم از زحمات سرپرست پیشین بود.

در این مراسم مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، وحید احمدی رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مسعود شمس بخش مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم و حمید کاظمی سرپرست پیشین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور حضور داشتند.
برومند در این مراسم با اشاره به تغییرات در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از سال 59 تا 83 گفت: سازمان ها برای تطبیق خود با نیازهای روز تغییر می کنند.
وی که روز گذشته در مراسمی به عنوان معاون پژوهشی وزیر علوم معرفی شده بود، تصریح کرد: وقتی کشور افقی را برای سال 1404 تعیین می کند یک گام مثبت است اما هر چشم اندازی بعد از مرحله بیان به سیاست و راهبرد نیاز دارد.
برومند شرایط امروز دانشگاه ها و مراکز دولتی را تشریح کرد و‌ افزود: دانشگاه ها امروز به دنبال کسب درآمد هستند و برنامه های غالب آنها برای رسیدن به این هدف آموزشی است. همچنین دستگاه های دولتی نیز درگیر دیوان سالاری اداری زیاد و گزارش دادن و خواستن هستند؛ در این وضعیت باید جایی باشد که سیاست ها را بازنگری و به روز کند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین ممکن‌ است گفت: امروزه گفته می شود دانشگاه های نسل سوم باید تاسیس شود؛ این امر ممکن است اما باید الزامات آن را تعریف و تعیین کنیم.
وی به اکوسیستم نوآوری در کشور اشاره کرد و افزود: برای گسترش اکوسیستم (زیست بوم) نوآوری در کشور نقش هر نهادی باید معلوم باشد.
برومند با انتقاد از ساختارسازی گفت: هر ورودی برای تبدیل شدن به محصول یا خروجی به فرایند، تیم و ابزار نیاز دارد. ولی ما ابتدا ساختارسازی می‌کنیم و بعد بودجه را از دست می دهیم و دیگر برای فرایند هزینه نمی‌کنیم.
وی از درخواست های خود را از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را این چنین بیان کرد: مرکز باید به ما بگوید در کدام بخش ها نیاز به بازنگری داریم، فرایند پژوهشی را چطور می توان به فرایند غالب در دانشگاه ها تبدیل کرد و سیستم های آموزش عالی دیگر کشورها چطور در این زمینه اقدام کرده اند.

***وزارت علوم نقش کارآفرین در زمینه خط مشی علم نداشته است
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این مراسم با اشاره به نقش مرکز یادشده گفت: مرکز در سال های اخیر در زمینه سیاست سازی نقش دست دوم را داشته است؛ زیرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این سال ها نوعی کارآفرین خط مشی علمی نبوده است.
محمدامین قانعی راد افزود: وزارتخانه مجری سیاست هایی بوده که کنشگران اصلی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا معاونت علمی و فناوری ریاس جمهوری بوده اند و با مقوله سیاست گذاری ارتباطی نداشته است.
وی ادامه داد: دلیل این وضع آگاهی نداشتن مسئولان وزارت علوم از تغییرات قانون در برنامه سوم توسعه در مورد وزارت علوم و آموزش‌ عالی و تبدیل شدن آن به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. معاون پژوهشی وزارت علوم بیشتر خود را در ارتباط با معاونت پژوهشی دانشگاه ها تعریف می کند.
رییس انجمن جامعه شناسی ایران ابراز امیدواری کرد: در ترکیب جدید با حضور دکتر احمدی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این مرکز به محلی برای گفت وگوهای سیاستی در زمینه علم و نوآوری تبدیل شود و پیشگام طرح های نوآورانه در زمینه سیاست ها باشد و به مسئولان کمک کند از برخورد سطحی با مقوله سیاست و نوآوری و از الگوگیری با مفاهیم دم‌دستی خودداری کنند.
در این مراسم از زحمات حمید کاظمی سرپرست پیشین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تقدیر شد و دکتر وحید احمدی که پیش از این معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و فناوری بود به عنوان رییس مرکز رسما فعالیت های خود را آغاز کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا