هشدار در مورد روندهای منفی جهانی محیط زیست

این مقاله با استفاده از از داده های نهادهای دولتی و سازمان های غیرانتفاعی، توسط یک تیم بین المللی به سرپرستی ویلیام ریپل (William Ripple)، استاد برجسته کالج فارستی در دانشگاه ایالتی اورگان نوشته و در شماره اخیر مجله بین المللی بیوساینس (BioScience) منتشر شده است.

در این مقاله تأکید شده است که سلامت و رفاه انسان بدلیل روندهای منفی جهانی در حوزه های مختلف محیط زیست، مانند تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، عدم دسترسی به آب شیرین، انقراض گونه ها و افزایش جمعیت ساکنان زمین، در معرض خطر قرار دارد.

به گفته دانشمندان، روندهای جهانی از سال 1992 بدتر شده اند. در طی 25 سال گذشته، روندها در 9 موضوع محیط زیستی نشان می دهد، بشر درحال به خطر انداختن آینده خود است.

از جمله روندهای جهانی منفی که در این گزارش به آنها اشاره شده است:

• کاهش 26 درصدی میزان دسترسی سرانه به آب شیرین
  • افزایش 75 درصدی مناطق مرده اقیانوس
  • از بین رفتن حدود 300 میلیون هکتار جنگل؛ بخش زیادی از این مناطق به زمین کشاورزی تبدیل شده اند
  • ادامه افزایش میزان انتشار کربن و  متوسط دما
  • افزایش 35 درصدی جمعیت ساکنان زمین
  • کاهش 29 درصدی در تعداد پستانداران، خزندگان، دوزیستان، پرندگان و ماهیان

نویسندگان تأکید می کنند، پیشرفت در برخی از حوزه ها – مانند کاهش مواد شیمیایی از بین برنده لایه ازن و افزایش در انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر –  نشان می دهد که ایجاد تغییرات مثبت قابل انجام است. همچنین نرخ جنگل زدایی در برخی از مناطق جهان کاهش یافته است.

باوجود گام های مثبتی که در جهت معکوس کردن این روندهای منفی برداشته شده است، اما دانشمندان پیشنهاد می کنند که اعمال فشار از سوی افکار عمومی می تواند سیاست گذاران و دولتمردان را وادار به انجام اقدامات اصلاحی مناسب کند. چنین فعالیت هایی می تواند شامل ایجاد منابع زمینی و دریایی بیشتر، اعمال محدودیت در تجارت حیوانات وحشی، گسترش برنامه های آموزشی برای زنان، اصلاح الگوی تغذیه ای، استفاده گسترده تر از انرژی های تجدیدپذیر و حرکت به سمت فناوری های سبز باشد.

منبع: sciencedaily