فناوری چگونه زندگی ما را تغییر می‌دهد؟

فناوری‌های فراگیر، زندگی افراد را به‌شدت تغییر خواهند داد. دنیای ما بیشتر و بیشتر توسط نرم‌افزارها هدایت می‌شود و ما به‌صورت همزمان در حال کوچک‌تر و تراکم‌پذیرتر شدن هستیم، تا جایی که بتوانیم مورد دسترس قرارگرفته و تجزیه ‌و تحلیل شویم.

در این میان نگرانی‌هایی برای انسان معاصر به وجود می‌آید. با خلق داده برای همه‌چیز، مسئله حریم شخصی و زندگیِ فردی بغرنج و پیچیده می‌شود. با افزایش عظیم دسترسی به هر چیزی در اینترنت، مالکیت معنوی و اطلاعات مالیِ شخصی بی‌معنا به نظر می‌آید. همان‌طور که مشاغل عوض می‌شوند و یا برای افراد زیادی غیرضروری می‌شوند، برای احساس باارزش بودن، داشتن جایگاهی در اجتماع و کمک به اجتماع چه باید کرد؟ مفاهیمی که نوع بشر در طول تاریخ آن را از طریق کار کردن به دست آورده است.

فناوری‌های نوین نیازهای جدید خلق می‌کنند. تا قبل از به وجود آمدن تلفن همراه مردم تنها از تلفن‌های ثابت استفاده می‌گردند و از شرایط خود نیز راضی بودند. با ظهور گوشی‌های موبایل و گسترش استفاده از آن‌ها دیگر کسی قادر نیست تنها به تلفن‌های ثابت برای حفظ ارتباطات خود بسنده کند. تکنولوژی جدید نیاز جدیدی ایجاد می‌کند و مردم را به خود وابسته می‌سازد. این وابستگی از دو جهت اتفاق می‌افتد، یکی از بابت کارکرد خودِ آن تکنولوژی و آسان‌سازی شرایط زندگی و دیگری از جهت پیوستن عموم به آن و همگانی و فراگیر شدنش. یعنی در مناسباتی که اکثریت افراد یک اجتماع به سمت یک انتخاب حرکت می‌کنند، دیگران نیز برای جا نماندن از سرعت حرکت به آن‌ها می‌پیوندند.

روانشناسان برای این موضوع اصطلاح «فشار همتایان» را به کار می‌برند. فشار همتایان تأثیر یک گروه از همتایان بر تک‌تک اعضای گروه به‌‌منظور سازگار ساختن آنان با انتظارات گروه ازنظر تفکر و احساس و رفتار مشابه است.

حال ما شاهد روزافزون دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی در جوامع مختلف دنیا هستیم. تولید علم به صورت عمده در جوامع توسعه‌یافته انجام می‌شود و ابزارها و تکنولوژی آن به جوامع دیگر انتقال پیدا می‌کند. به این ترتیب تمام جوامع چه به صورت ناگهانی وچه به شکل آرام و نامحسوس هر روز تغییراتی تجربه می‌کند و طرح ومسیر کم و بیش مشخصی را تعقیب می‌کند.

سرعت جوانب مختلف این گذار را نمی‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد، اما عملکرد دنیای ما در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده کاملاً متفاوت خواهد بود و دیدن این واقعیت کار دشواری نیست.

 

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا