الحاق سوریه به پیمان پاریس تعهد گریزی آمریکا را نمایان تر کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  وضعیتی که نه تنها به جایگاه و اعتبار آمریکا در سطح جهانی لطمه می زند بلکه واشنگتن را به عضو ناهمسوی جامعه بین المللی تبدیل می کند. جورچین پیمان اقلیمی پاریس به تدریج در حال تکمیل شدن است و با وجود خروج آمریکا از پیمان مذکور، سوریه آخرین کشوری بود که چند روز پیش در اجلاس مقدماتی بن در آلمان تصمیم خود را در این باره گرفت. نماینده سوریه در جریان این اجلاس از تمایل کشور خود برای الحاق به پیمان آب و هوایی پاریس خبر داد. البته پارلمان سوریه سی ام مهرماه الحاق به پیمان پاریس را مورد تایید قرار داده بود.

برجستگی آمریکا در ناهمسویی با جهان
ملحق شدن سوریه به پیمان آب و هوایی پاریس بیش از پیش مواضع رهبران کاخ سفید را در نادیده گرفتن این توافق معتبر بین المللی زیر سوال برد. به ویژه این که سوریه بیش از نیم دهه با بحران و آشوب داخلی و همچنین مداخلات خارجی رو به رو بوده و در چنین شرایطی، تصمیم دمشق برای پیوستن به پیمان پاریس از اهمیت بالای این توافق و ضرورت اقدام جدی برای مقابله با تهدیدات آب و هوایی حکایت دارد.
تنها دو سال از عمر پیمان پاریس می گذرد و از سال 2015 تاکنون 196 کشور به عضویت آن درآمده اند. تلاش مشترک برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ٢٠٣٠ باعث شد تا مقامات این کشورها و «باراک اوباما» رییس جمهوری قبلی آمریکا بر آن مهر تایید بزنند؛ صورت مساله ای که در دولت ترامپ پاک شد.
رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا به معاهدات بین المللی تا زمانی پایبند است که از دیدگاه محاسبه گرانه وی، تامین کننده منافع ملی ایالات متحده باشد. بنابراین بخشی از وعده های ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016 به خروج از پیمان آب و هوایی پاریس اختصاص یافت چرا که به باور او، این پیمان برای آمریکا هزینه بر بوده است. رییس جمهوری آمریکا معتقد است که اجرای پیمان پاریس تا سال 2025 علاوه بر لطمه سه تریلیون دلاری به تولید داخلی آمریکا، نزدیک به 2 میلیون 700 هزار شغل را در این کشور از بین خواهد برد.
این تصمیم ترامپ در حالی گرفته و اجرایی شد که ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهای صنعتی و با آلایندگی بالا تاثیر بسزایی در تولید فزاینده گازهای گلخانه‌ای دارد. بنابراین، شانه خالی کردن از زیر این بار مسوولیت که تهدید آن متوجه تمام مردم این کره خاکی است نه از نگاه جهان پسندیده می نماید و نه از دیدگاه شهروندان آمریکایی.
نادیده گرفتن نظر رییس جمهوری قبلی و خروج از پیمانی به شمولیت تمام کشورهای جهان بی تاثیر بر جایگاه ایالات متحده در عرصه بین المللی نیست و دونالد ترامپ و آمریکای کنونی را به بازیگر ناهمسوی جهان تبدیل می کند.

 عزم جزم جهانی در اجرای پیمان پاریس
خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس پایه های این توافق نوپا را سست نکرد و دیگر اعضای پیمان را در اجرای آن مصمم تر نمود و نشان داد که نقش رهبری واشنگتن در دولت ترامپ به تدریج در حال رنگ باختن است. در چنین شرایطی راه برای بازیگری رقیبان ایالات متحده مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا هموارتر به نظر می رسد.
اندکی بعد از سخنان ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از این معاهده مهم بین المللی، «دونالد توسک» رییس شورای اتحادیه اروپا با «لی کگیانگ» نخست وزیر چین در این ارتباط دیدار و گفت وگو کرد و با بیان اینکه دو قدرت مسوولیت های خود را جدی می گیرند، افزود: امروز، چین و اروپا با نسل های آینده اعلام همبستگی نموده و نسبت به کل سیاره اعلام مسئولیت کرده اند.
همچنین تصمیم ترامپ، موجی از نارضایتی را از جانب سران اتحادیه اروپا روانه آمریکا کرد به طوری که پس از آن نشست، رهبران اروپایی با اتخاذ مواضع آشکار، خواستار تکیه بر توانمندی های خود بجای اتکا به واشنگتن شدند.
صریح ترین مواضع در این زمینه از جانب «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان صورت گرفت که وی تاکید کرد «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.» مرکل از سران اتحادیه خواست تا سرنوشت خود را در دست بگیرند و برای تحکیم اتحادیه قدم های جدی بردارند و نقش فعال تری را در قبال مسائل مشترک بر عهده گیرند.
پیامدهای ناگوار ناشی از افزایش آلاینده ها از قبیل گرم شدن کره زمین، سوراخ شدن لایه اوزون، آب شدن یخچال های قطبی و غیره، افزون بر ایجاد بلایای مختلف، سلامت مردم کره خاکی را با خطرات جدی مواجه می سازد. از این رو، مشاهده می کنیم که در آمریکا نیز صدای اعتراض و انتقاد به تصمیم اقلیمی ترامپ بلند است.
انزوای آمریکا مهمترین پیامدی ناگواری است که ترامپ با سیاست های خود به ویژه در امور پذیرفته شده جهانی متوجه منافع ملی ایالات متحده می کند. در همین ارتباط «سیرا کلاب» به عنوان یکی از سازمان های غیردولتی آمریکایی و پیشگام در حفظ محیط زیست در گزارشی اعلام کرد «نیازی به گفتن نیست که همه کشورهای دیگر جهان برای رسیدگی به بحران آب و هوایی همگام شده اند و دونالد ترامپ در حرکتی که مایه شرمساری و خطرناک است آمریکا را در صحنه جهانی منزوی کرده.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا