نقش فناوري در مدیریت بحران

ایران در زمرۀ 10 کشور بلاخیز جهان قرار دارد. از میان 41 بلای طبیعی ثبت‌شده، بیش از 30 مورد در ایران به وقوع پیوسته است. در حالی که ایران تنها یک درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد، بیش از 6 درصد از سهم تلفات ناشی از وقوع بلایای طبیعی را دارا است. در میان تمام بلایای طبیعی، احتمال بروز زلزله در ایران بیشتر از سایر موارد است. کشور ما به دلیل موقعیت ویژه‌ جغرافیایی خود و قرارگرفتن روی کمربند آلپ-هیمالیا جزء کشورهای زلزله‌خیز جهان به حساب می‌آید.

به‌طور کلی بلایای طبیعی در جهان دلیل آوارگی میلیون‌ها نفر و ویرانی بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی است. آمریکای شمالی و آسیای جنوبی مناطقی زلزله‌خیز هستند، آفریقا طعمه قحطی است و تغییرات آب و هوایی تقریباً روی همه نقاط کره زمین تأثیر گذاشته است. از سال 1970، تعداد بلایای طبیعی در سراسر جهان بیش از 4 برابر شده و به 400 بار در سال رسیده است. در این میان با وجود آن‌که برای مدیریت بحران در هنگام وقوع حوادث طبیعی هنوز هم راهی سریع و ساده وجود ندارد، اما تکنولوژی می‌تواند دریچه‌ای امیدبخش باشد.

ربات‌ها و پهپادها در مواقع اورژانسی و بحرانی، با قابلیت‌های بسیار خود می‌توانند امدادرسانی کنند. ربات‌ها به قسمت‌های تخریب شده و تحت خطر وارد می‌شوند و عملیات‌ امداد و نجات را تسریع می‌کنند. پهپادها هم می‌توانند برای ارسال کمک‌های امدادی به مردم و نقاط دور از دسترس به کار بیایند.

همچنین ابزارهایی مثل MicroMappers  قادرند در زمان بروز بحران، اطلاعات دریافتی از شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنند و از این طریق به آسیب‌دیدگان کمک کنند.

در پی زلزله اخیری که در مرز ایران و عراق رخ داد و باعث ایجاد خسارات جانی و مالی بسیاری شد نیز سازمان مدیریت بحران اعلام کرده است که با هدف ایجاد یک ارتباط پایدار برای مدیریت بحران، بالون مستقر برای ارائه سرویس ارتباطی و اینترنتی زائران اربعین در مرز مهران، به منطقه زلزله‌زده اعزام شد.

بدون شک هنوز تأثیرات واقعی و گستردۀ این فناوری‌های نوین در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی به درستی درک نشده است، اما در آینده یکی از اصلی‌ترین بخش‌های عملیات‌ امداد و نجات خواهد بود و به کمک دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه خواهد آمد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا