امید تازه برای بیماران در انتظار پیوند قرنیه

قرنیه (cornea) لایه نازک و شفاف در قسمت جلوی کره چشم است که با متمرکز کردن مناسب نور، دید شفافی را ایجاد می کند. آسیب قرنیه می تواند ناشی از جراحی قبلی، جراحت، عفوت، تورم، زخم یا نازک شدن قرنیه، و بیماری های ارثی باشد. با آسیب دیدن قرنیه، کیفیت بینایی بشدت تحت تأثیر قرار گرفته و درصورت درمان نشدن، فرد بینایی خود را از دست می دهد.

در برخی موارد، پیوند قرنیه (از بافت اهدایی افراد پس از مرگ) ضروری است. بیشتر افراد نیازمند پیوند قرنیه را افراد بالای 50 سال تشکیل می دهند. براساس پیش بینی اداره آمار ایالات متحده، تعداد شهروندان بالای 50 سال آمریکایی تا سال 2030 به بیش از 133 میلیون نفر خواهد رسید.

جاناتان لاس (Jonathan Lass) از مرکز پزشکی بیمارستان دانشگاهی کلیولند و سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: در 20 سال گذشته، متخصصان پیوند قرنیه فقط می توانستند بافت قرنیه اهدایی را حداکثر به مدت یک هفته ذخیره سازی کنند. اما نتایج تحقیقات ما در مطالعه زمان حفظ قرنیه (Cornea Preservation Time Study) نشان داد که می توان بافت اهدایی را 4 روز بیشتر از مدت زمان معمول (تا 11 روز قبل از عمل پیوند)، ذخیره و نگهداری کرد.

لاس افزود: این مسأله می تواند تاحدودی پاسخگوی نیاز فزاینده به بافت قرنیه اهدایی در آمریکا و سایر کشورهایی باشد که 30 درصد قرنیه مورد نیاز برای پیوند را از شهروندان آمریکایی دریافت می کنند.

یک سوم قرنیه های اهدایی در آمریکا به نقاط مختلف جهان ارسال می شوند. براساس گزارش بانک چشم آمریکا، در سال 2015 بیش از 28 هزار قرنیه اهدایی به کشورهای دیگر فرستاده شد؛ با این حال، کمبود بافت قرنیه برای پیوند، منجر به 10 میلیون مورد نابینایی در نقاط مختلف جهان شد.

امکان ذخیره و نگهداری بافت قرنیه اهدایی تا 11 روز قبل از عمل جراحی پیوند وجود دارد

در این مطالعه، 70 جراح چشم در 40 مرکز جراحی در آمریکا، عمل پیوند قرنیه موسوم به DSAEK را بر روی 1090 بیمار انجام دادند. در این عمل، تکه ای از پشت قرنیه سالم اهدایی گرفته می شود؛ سپس شکاف کوچکی در چشم بیمار ایجاد شده و سلول های اندوتلیال آسیب دیده خارج شده و سلول های سالم اهدایی جایگزین می شوند.

افراد به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: در گروه اول، قرنیه اهدایی به مدت 7 روز و در گروه دوم، به مدت 8 تا 14 روز ذخیره شده بود. نتایج بدست آمده نشان داد، میزان موفقیت 3 ساله پیوند قرنیه برای بافت های اهدایی که 8 تا 14 روز نگهداری شده بودند، 92.1 درصد و برای بافت های اهدایی نگهداری شده به مدت 7 روز، 95.3 درصد بود.

بررسی های بیشتر نشان داد که تفاوت معناداری بین بیماران گروه اول و دوم وجود نداشت. اصلی ترین تفاوت در بین افرادی بود که قرنیه های نگهداری شده به مدت 12 تا 14 روز دریافت کرده بودند. میزان موفقیت عمل پیوند در بین این گروه 89.3 درصد گزارش شد.

لاس خاطر نشان کرد: این نتایج نشان می دهد، اگر افرادی به پیوند قرنیه نیاز داشته باشند، می توان از قرنیه های اهدایی که به مدت طولانی تر (حتی تا دو هفته) نگهداری شده اند، با شانس موفقیت نسبتا بالا استفاده کرد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Ophthalmology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا