گزارش ویدویی از هواپیما– بالگرد جدید ناسا

سازمان فضائیناسا در ایالات متحده امریکا یک محصول جدید از ترکیب  هواپیما و بالگرد طراحی کرده  که می توان آن را هواپیما–  بالگرد ( aeroplanecopter ) یا بالگرد – هواپیما (  helicoptoplane) نامید .

یک تیم پژوهشی از مرکز تحقیقات ناسا در منطقه لانگلی (Langley) ایالت ویرجینیای ایالات متحده امریکا ، موفق به ساخت وسیله نقلیه ای هوایی بدون سرنشین الکتریکی شده که مخلوطی از هواپیما و باگرد بوده و دارای هشت پروانه ، سه متر طول بال های هواپیما و دو پروانه در دم است . این هواپیما –  بالگرد Greased Lightning نام دارد که به صورت مختصر GL – 10 نامیده می شود . این تکنولوژی جدید  به صورت آزمایشی به پرواز درآمده که این عملیات کاملا  موفقیت آمیز بوده است .

پروانه های این وسیله نقلیه همراه با ساختار بال ها کمک می کند که هواپیما –  بالگرد Greased Lightning همچون بالگرد از زمین بلند شده و شناور باشد و همانند یک هواپیمای عادی پرواز کند . این وسیله نقلیه عالی ترین هواپیمای کنترل از راه دوری بوده که تا کنون وجود داشته است .

قابل ذکر است که هواپیما –  بالگرد  Greased Lightning طی این هفته در کنفرانس انجمن هواپیماهای بدون سرنشین سیستم بین المللی (Association for Unmanned Vehicles Systems International) 2015 در آتلانتا مورد نمایش قرار گرفته است .

بیل فردریکس (Bill Fredericks) مهندس هوافضای لانگلی ، در بیانیه ای اعلام کرد : ما در این رابطه دو  گزینه داریم که می تواند ایده خوبی باشد . این وسیله برای تحویل بسته های کوچک ، برخاستن عمومی همچون باگرد ، نظارت پایدار و طولانی مدت برای کشاورزی ، نقشه برداری و دیگر برنامه های کاربردی بسیار مناسب است .

او در ادامه اظهار داشت : نسخه (scaled-up version) این دستگاه که بسیار بزرگ تر از دستگاهی است که در حال حاضر ما ساخته و آن را آزمایش کرده ایم  و همچنین نسخه بزرگ تر آن که چهار نفره باشد ، ساخته خواهد شد . نسخه سه نفره این وسیله نقلیه باید دارای بال های هواپیمایی به طول  6 متر باشد .

در حالی که هواپیما –  بالگرد Greased Lightning در آزمایش به صورت یک بالگرد بلند شده و به پرواز درآمد و این عمل را با موفقیت انجام داد ، توانست با حالت هواپیما نیز به پرواز درآمده و این کار را به خوبی انجام دهد . قابل ذکر است هنگامی که این وسیله همانند یک هواپیما پرواز می کند ، هر مجموعه از پروانه ها برای کنترل بهتر دستگاه با هم هماهنگ عمل می کنند . به این معنا که چهار پروانه بال سمت راست دستگاه با هم هماهنگ بوده، چهار پروانه بال سمت چپ با یکدیگر کنترل شده و دو پروانه دم دستگاه نیز با هم هماهنگ می شوند .

لازم به ذکر است که گام بعدی این محققان تثبیت کارایی آیرودینامیکی هواپیما بوده که بنا به اظهارات بیل فردریکس ، چهار برابر یک باگرد معمولی است .

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا