تولید سرامیک شب تاب با فناوری نانو

سجاد رستمی پژوهشگر جوان ایرانی و دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه پیام نور همدان با حمایت جهاد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت نوعی سفال و سرامیک شب تاب با لعاب فسفر سانس شده است که در حوزه زیبا سازی شهر و معماری نوین کاربری داشته و همچنین موجب صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی می شود.

در این طرح، پلاک هایی از جنس سرامیک بالعابی خاص ساخته شده است که با دریافت هر گونه نور یا انرژی خارجی مانند حرارت، الکترون های آن بر انگیخته شده و به صورت درخشان در مدت زمانی نسبتا طولانی قابل مشاهده است. به کمک این فناوری تابلوهای شهری در ساعات شبانه به صورت روشن و خوانا دیده شده و می توان از آن برای درج شماره های ثبت، پلاک ها و تابلو ها استفاده کرد.

در این طرح از لعاب خاصی با خاصیت لومینسانس و تابشی طولانی استفاده شده است. این پژوهشگر جوان در گفتگو با سیناپرس عنوان کرد: «همان گونه که از نام این محصول مشخص است، این ماده نیازی زیادی به نور نداشته و با اندک دریافت نور محیطی قادر است پس از تاریکی هوا به صورت درخشان باقی بماند.در آزمایش های انجام شده، این لعاب با یک ساعت دریافت نور بین 2 تا 5 ساعت درخشندگی داشته است.»

سجاد رستمی درباره کاربردهای بالقوه این فناوری، به مشکلات فنی از قبیل دیده نشدن پلاک منازل، نام کوچه ها و خیابان ها و نماد شهرها و همچنین تابلوهای مورد استفاده در زیباسازی شهری اشاره کرده و اظهار داشت با با استفاده از این فناوری جدید می توان مشکلات فوق را مرتفع کرد.

تابلوهای شبتاب با لعاب فسفرسانس می توانند در تاریکی با برگشت الکترون ها به اوربیت های پایه ، انرژی را به صورت فوتون های نوری ساطع کرده و برای مدت زمانی طولانی درخشنده باقی می مانند.

گزارش: احسان محمدحسینی