کشف فسیل 126 میلیون ساله دایناسور آسیائی

دیرینه شناسان در کاووش های جدید خود موفق به کشف یک فسیل 126 میلیون ساله دایناسوری عظیم الجثه و آسیائی شدند . این دایناسور میلیون ها سال پیش در مناطق شمالی چین امروزی زندگی می کرد . این فسیل در ایالت لیائونینگ Liaoning Province  کشف شده است .  

دیرینه شناسان و متخصصان فسیل در مرکز ایالتی لیائویانگ در این رابطه اعلام کردند که این فسیل در روستائی در نزدیکی شهر چائو یانگ Chaoyang به دست آمده و متعلق به نژاد sauropod بوده که در عصر کرتاسه زندگی می کرده است . تحقیقات اولیه نشان می دهد که  این فسیل در حدود پانزده متر طول دارد .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، فسیل فوق در ابتدا توسط یکی از کشاورزان بومی منطقه که در زمین کشاورزی خود در حال زراعت بود ، کشف شد . وی پس از کشف این فسیل به مقامات محلی اطلاع داده و عملیات اکتشاف و حفاری اولیه در این منطقه آغاز شد .

در همین زمینه سون یونگ شان shan  Sun Yong مدیر مرکز مطالعات و حفاظت فسیلی اعلام کرد که عملیات حفاری قطعی و تخصصی در این محل به زودی آغاز شده و با توجه به اهمیت این موضوع تیمی از کارشناسان حرفه ای به محل اعزام شده و فسیل این دایناسور را به موزه منتقل خواهند کرد .

لازم به توضیح است که منطقه چائو یانگ دارای منابع غنی از فسیل ها بوده و قدمت بسیاری از این فسیل ها به 120 تا 150 میلیون سال پیش باز می گردد .  به گفته کارشناسان ، این فسیل کشف شده ، در شرایطی بسیار مناسب و خوب باقی مانده است . 

دوره کرتاسه بعد از دوران تریاس و ژوراسیک،  سومین دوره در تقسیم بندی  زمین شناسی بوده و موسوم به میانه زیستی  است . این دوران از حدود  150 میلیون سال پیش شروع شده و تا 65 میلیون سال پیش ادامه داشته است  .

در دوره کرتاسه آب و هوای عمومی کره زمین  گرم و معتدل بوده و گیاهان مختلفی در سطح زمین پراکنده شدند . دوره کرتاسه آخرین دوره حضور دایناسورها در کره زمین محسوب شده و  تیراناسوروروس یا تی رکس  را می توان مشهورترین دایناسور این دوران نامید که در کنار صدها نوع دیگر از دایناسورها زندگی می کرده است .  در دوره کرتاسه و به ویژه در اواخر این دوران روند انقراض دایناسورها آغاز شده و برخی از گونه های پستانداران به وجود آمدند . در این دوره زمین شناسی ، قاره آمریکا از قاره آفریقا جدا شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا