نگاه به گردشگری باید تخصصی باشد نه سنتی

بیست و ششمین جلسه کمیسیون گردشگری ،اقتصاد ،ورزش و اقتصاد هنرعصر روز گذشته باحضور دکتر پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ،دکتر جبارکوچکی نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی،دکتر جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران ،دکتر میرهادی قره‌سید رومیانی معاون امور مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری  و جمعی از صاحبنظران و فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی ،صنایع، معادن وکشاورزی ایران برگزار شد .

راه اندازی گردشگری دریایی در ایران محقق شد

به گزارش سیناپرس در ابتدا احمد اصغری،رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  با ارائه دستور جلسه در خصوص الزامات اجرائی شدن قانون برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری گفت: بندهای 97-98-99 و 100 از این الزامات آماده و احیا شده است .

وی افزود: امروز  باید به این مهم واقف باشیم که صنعت گردشگری باید جایگزین صنعت نفت گردد اما چگونگی این کار مهم است.

اصغری با اشاره به پیام ریاست سازمان بازرسی کشور مبنی براینکه هرکس بر سرراه مسیرگردشگری خلع ایجاد کند با سازمان بازرسی روبه رو است، خاطرنشان کرد: این تاکیدات نشان می دهد گردشگری میتواند بخش مهمی از نیازهای کشور را تامین کند و باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا صنعت گردشگری یک الزام است.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش واقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سال95 بیش از6 میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شدند که حاصل آن ورود 8 میلیارد دلار ارز به کشور بود.بنابراین پیش بینی می شود با اصلاح و تامین زیر ساخت های مورد نیاز صنعت گردشگری این صنعت بیش از گذشته رونق گیرد.

اصغری گفت :کشور ایران جزو 10 کشور گردشگری جهان است . با تامین زیرساخت های گردشگری و توجه به نیازهای مشتریان می توان آمار ورود گردشگران به کشور را افزایش داد.همچنین باید به این نکته که امنیت گردشگران در ایران بسیار بالا است به طوری که گردشگران کشورهای مختلف توانایی انجام کارها و برنامه های شخصی خود در جای جای ایران را دارند نیز توجه ویژه ای کرد.

وی همچنین از راه اندازی گردشگری دریایی در ایران نیز خبر داد و گفت: بر اساس سند بیست ساله چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر به کشورمان وارد شوند که برای تحقق چشم‌انداز در نظر گرفته‌شده باید از هم‌اکنون تلاش شود تا زیرساخت این امر مهم فراهم شود.

صدای حوزه گردشگری در مطالبه گری باید شنیده شود

در ادامه جلسه دکتر پدرام سلطانی نایب ریس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران دارای اقتصادی پرظرفیت است که در کنار برخی چالش‌ها، فرصت‌های زیادی برای بالندگی دارد.

سلطانی افزود: گردشگران به عنوان سرمایه انسانی کشور ها به حساب می آیند  و ارزشمندترین دارایی هرکشوری اتباع آن هستند. اگر گردشگران در کشوری که برای سفر رفته اند احساس امنیت کنند، نشان از ثبات مدیریتی آن کشور دارد. بنابراین باتوجه به اینکه ایران از امنیت و ثبات خوبی به خصوص در منطقه برخوردار است میتواند بهترین هدف برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر باشد .

وی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در دنیا میتواند روی سایر شئونات تاثیرگذار باشد و به جرات میتوان گفت گردشگری سنجه امنیت،شاخص سرمایه گذاری و یکی از نمودهای جدی سلامت، سیاست و اققتصاد کشورهاست.

نایب ریس اتاق بازرگانی ایران درادامه تصریح کرد: یک دولت هوشمند به گردشگری به عنوان ویترین کشورش نگاه میکند در نتیجه کشورهای پیشتاز در حوزه گردشگری از باثبات ترین کشورها هستند که این مهم ارزش افزوده خوبی برای شهروندان آن کشورها نیز به همراه دارد.

سلطانی عنوان کرد: ‌جای ما به عنوان کشوری که ظرفیتهای بالایی دارد در تبلیغات حوزه گردشگری خالی است.اینکه تصور کنیم تمام دنیا نگاهشان به ما و کشورمان همان نگاه تاریخی است که از سالیان گذشته مان مانده، اشتباه است. زیرا دنیا ما وکشورمان را از پنجره کانالهایی که اخبار  نه چندان مثبتی که منتشر می شود  نگاه می‌کنند.بنابراین جای ایران در تبلیغات این حوزه خالی است.

نایب ریس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی در شرایط فعلی باید مطالبه گر باشد  و صدای حوزه گردشگری در مطالبه گری باید شنیده شود. همچنین تحرک بخش بین المللی نیز برای پیشبرد این حوزه بسیار مهم است.

سلطانی با اشاره به فعالیت استارتاپ ها تصریح کرد: به نظر میرسد با توجه به فعالیت استارتاپ های گردشگری که به خوبی نیز این کار را انجام میدهند ،سرمایه گذاری دراین حوزه امری ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی باید فعال تر باشیم . همچنین در ادبیات و گفتمان اولیه گردشگری نیز باید تغییراتی دهیم. گفتنی است، توسعه گردشگری جسارت می خواهد.

 

وجود پیوست گردشگری باید درتمامی حوزه ها باشد

دکتر جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی همیشه در حداقل بوده است عنوان کرد: همیشه بودجه بخش فرهنگی کم بوده است اما دولت با نگاه خوبی که به میراث فرهنگی داشته است این مشکلات مرتفع گردیده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد سخت افزاری و نرم افزاری موضوع گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد و نگاه دولت و مجلس به این بخش باعث شده تا ظرفیتهای خوبی برای این موضوع در نظرگرفته شود.

وی همچنین با اشاره به نقش بخش خصوصی عنوان کرد: این بخش نیز باید با در نظر گرفتن ظرفیت های قانونی توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند و نقش محوری را در حوزه گردشگری ایفا کند و دولت نیز در نقش تسهیلگر قرار گیرد.

جمشیدپور عنوان کرد: همچنین وجود پیوست گردشگری باید در تمامی حوزه ها نیز وجود داشته باشد و همه چیز بر مدار گردشگری بگذرد.

وی افزود: هم مجلس هم کمیسیون فرهنگی آمادگی دارند طرح ها را از طریق مجلس رسیدگی و ظرفیتهای قانونی را ایجاد کند.

 

نگاه به گردشگری باید تخصصی باشد نه سنتی

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه از نظر کمک به حوزه گردشگری رسالت بخش خصوصی 93درصد و بخش دولتی  7 درصد است ،عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون گردشگری برای کمک به این حوزه  به جا و درست وارد عمل شده اند.

وی تاکید کرد: نگاه به گردشگری باید تخصصی باشد نه سنتی.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران افزود: 4 سال تلاش کردیم تا به وزرات علوم ثابت کنیم گردشگری علم است . امروز سالانه 2 الی3 هزار  فارغ التحصیل گردشگری داریم و این موضوع که در سازمانهای گردشگری نگاه علمی وجود نداشته باشد دیگر پذیرفته نیست .

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین عنوان کرد: درحال حاضر انجمن علمی گردشگری ایران با 1300محقق ایفای نقش می کند . با توجه به فعالیتها و نشست های تخصصی که در این مدت پیوسته برگزار کرده ایم  این مطالبه گری را داریم که موانع برداشته شود تا نگاه به گردشگری را علمی و تخصصی کنیم.

دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به موانع موجود کشور در حوزه گردشگری گفت: به نظر باید در این حوزه از بسیاری موضوعات حساسیت زدایی شود و ادبیات مان را برون زدایی کنیم. باید موسیقی را میان مردم بیاوریم و جنبه های گردشگر وگردشگری را با نگاه علمی و فرهنگی به مردم نشان دهیم. به عنوان مثال بسیاری از مردم دنیا حاضرند دلار خرج کنند تا از نزدیک بتوانند نظام گردشگری قم را ببینند زیرا 33 درصد گردشگران دنیا فرهنگی هستند و از نظر علمی شاخص های گردشگری علمی معلوم است.

وی افزود: حتی با نگاهی میتوانیم دریابیم که اربعین به عنوان بزرگترین ابررویداد نیز میتواند بهترین هدف گردشگری باشد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران درپایان تصریح کرد: ما باید به گردشگری نگاه علمی داشته باشیم. همچنین نظام فنی و اجرایی گردشگری را نیز اجرا کنیم و در نهایت پژوهشگران و متخصصان این حوزه را نیز جدی تر به کار بگیریم.

 

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا