دایملر و HPE به دنبال ساخت دیتاسنترهای سبز

سلول‌های سوخت هیدروژنی معمولا برای خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی به‌زودی ممکن است شاهد استفاده از آن‌ها برای کاربری کاملا متفاوتی باشیم. این منابع انرژی قرار است تا به‌عنوان منبع مورد نیاز برای ارائه خدمات اینترنتی مورد استفاده قرار بگیرند. شرکت‌های دایملر و HPE و مرکز نوآوری‌های آزمایشگاه‌های انرژی تجدید پذیر آمریکا، قصد دارند تا با یک نوآوری ویژه در زمینه شبکه‌های متشکل از سلول‌های سوختی، دیتاسنترها را تامین توان کنند.

انرژی باد و خورشید می‌تواند انرژی زیادی را به وجود بیاورد ولی این انرژی همیشه کافی نیست. در شرایطی که نیاز به انرژی بسیار بالا است و باید از منابع جانبی انرژی استفاده کرد، سلول‌های سوختی می‌توانند این کمبود را جبران کنند. تا به امروز این سوخت‌ها از نوع فسیلی بوده‌اند و ژنراتورهای دیزلی محبوب‌ترین گزینه‌ها به‌حساب می‌آمدند که مسلما تبعات زیست‌محیطی فراوانی را از خود برجای می‌گذاشتند. با این وجود روش جدید ارائه شده موجب شده است تا بتوان با کمک سوخت هیدروژنی، این آلودگی‌ها را متوقف ساخت.

این پروژه در سال جاری میلادی به‌صورت پروتوتایپ مورد اجرا درمی‌آید ولی بعید است که بتوان کاربری گسترده آن را به این زودی شاهد بود. HPE در حال تلاش است تا از سلول‌های سوختی در سیستم‌های فناوری اطلاعات فعلی استفاده کند. این امر می‌تواند موجب شود که تبدیل کردن این دیتاسنترها به مراکز انرژی سبز، زمان زیادی ببرد. با این وجود این روش می‌تواند موجب شود تا با توجه به حرکت صنایع خودروسازی به‌سوی ساخت خودروهای الکتریکی، شاهد جهانی سبزتر باشیم. مشکل اصلی درراه تحقق این پروژه این است که بسیاری از افراد ممکن است به سراغ استفاده از روش‌های سنتی بروند زیرا نیازی به تجهیزات جدید ندارد ولی در آینده‌ای نه‌چندان دور، جهان مجبور به تغییر به‌سوی انرژی‌های پاک خواهد بود.

منبع: Engadget