تریسم نقشه آثار باستانی به کمک جی پی اس

روث یانگ (Ruth Young) از دانشگاه لستر (University of Leicester) انگلستان به همراهی  یک تیم تحقیقاتی، با استفاده از انواع مختلف جی پی اس (GPS) ؛ عملیات   نقشه برداری معبدی رومی متعلق به قرن دوم میلادی و روستای روم شرقی در لبنان با نام   (Hosn Niha)  را که در طول  جنگ بسیار آسیب دیده بود ، به پایان رساندند .

باستان شناسان آلمانی در گزارشی در سال 1938 این سایت باستانی را اینگونه توصیف کرده بودند : " تصویری از غارت کامل " . فعالیت های نظامی و غارت های پس از قرن بیستم میلادی نیز خسارات بسیاری به این سایت باستانی وارد کرده است.

با این اوصاف و با توجه به صدمات و خسارات بسیاری که به این سایت وارد شده ، روث یانگ و این تیم پژوهشی توانستند اطلاعاتی مناسب از خصوصیات و ویژگی های بازمانده و انواع آرامگاه های این منطقه را برای کشف  و بررسی الگوهای سکونت مردم آن زمان به دست آوردند .

روث یانگ در این رابطه می گوید : " مهمترین هدفی که ما از انجام این پروژه در نظر داشتیم ، علاوه بر اخذ اطلاعات از این اثر ارزشمند تارخی ، اعلام این واقعیت بود که منصفانه نیست سایت های باستانی که بر اثر جنگ تخریب شده اند ،  از یاد رفته و نادیده گرفته شوند . "

قابل توجه است که پژوهشگران در این پروژه ، انواع مختلف جی پی اس (GPS) را برای نقشه برداری و ترسیم نقشه بقایای  معماری این سایت تاریخی  مورد استفاده قرار داده و سپس این آثار را تاریخ گذاری کردند .

این پژوهش ها نشان می دهند که یک روستای مرکزی در سال 200 میلادی  در این منطقه تاسیس شده بود که در دوره اسلامی از رونق افتاد . هر چند که دلیل اصلی این رکود مشخص نیست . محققان تصور می کنند که رونق گرفتن این روستا به جهت نوع فعالیت های اقتصادی و کشاورزی ساکنان آن بود که به کشت  و تولید انگور اشتغال داشتند .

دکتر پل نیوسان (Paul Newson) یکی از اعضای تیم پژوهشی دانشگاه امریکایی بیروت (American University of Beirut) در این رابطه می گوید : " در واقع این روستا پس از تاسیس شدن با پرورش انگور و تولید محصولات جانبی آن توانست چنین معابد بزرگی را بنا کند چرا که در آن زمان این فعالیت درآمد بسیاری داشته و به عنوان محصولی نقدی به حساب می آمده است . "

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا