دور زدن سیستم تشخیص چهره آیفون با نقاب

هنگامی که اپل به معرفی سیستم تشخیص چهره یا به‌اصطلاح خودشان فیس آی دی برای آیفون X پرداخت، بسیاری از افراد به تحسین این سیستم مشغول شدند. حواشی این سیستم به‌قدری بالا بود که می‌گفتند که حتی نقاب‌هایی از جنس نقاب مورد استفاده در سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن نیز نمی‌توانند تا این ساختار را دور بزنند ولی تحقیقات امنیتی جدید خلاف این امر را ثابت کرده است.

بر اساس گفته محققان مرکز امنیتی BKav شاهد این هستیم که می‌توان سیستم تشخیص چهره این تلفن همراه را با ساخت نقاب ویژه به‌صورت کامل دور زد.این نقاب برخلاف تصور اولیه و به‌جای استفاده از شبیه‌سازی چهره کاربران دیگر بر روی فریب دادن سیستم تشخیص عمق چهره کاربر می‌رود.

این نقاب به‌نوعی یک ساختار سه‌بعدی پوست استفاده می‌کند تا بتواند با مدل پیاده‌سازی شده از چهره کاربر که توسط چاپ سه‌بعدی طراحی می‌شود، سیستم یاد شده را فریب بدهند. جالب است بدانید که این نقاب تنها بخش محدودی از صورت مانند گونه‌ها و پیشانی را پوشش می‌دهند و دلیل این امر نیز این است که سیستم تشخیص چهره اپل به سراغ اسکن دوبعدی اعضایی مانند چشمان کاربر می‌رود و نیازی به ایجاد عمق برای آن وجود ندارد.

البته نیازی نیست که همه کاربران آیفون X از این موضوع نگران باشند زیرا ساخت این نقاب از روی چهره افراد حداقل 150 دلار هزینه در بر خواهد داشت. البته به یاد داشته باشید که این رقم بدون محاسبه هزینه مورد نیاز برای یک چاپگر سه‌بعدی است. به‌این‌ترتیب تنها حالتی که می‌تواند موجب شود تا شما برای این موضوع نگران باشید این است که فردی بسیار مهم به‌حساب بیایید که دزدیدن اطلاعات شما ارزش این هزینه را داشته باشد.

شایان‌ذکر است که پروژه یاد شده تنها 5 روز طول کشیده است و محققان امنیتی در بازه زمانی بین روزهای پنجم تا دهم ماه نوامبر توانستند تا سیستم امنیتی اپل را دور بزنند. همچنین وقتی‌که از اپل درباره این موضوع سوال شد، مسئولان این شرکت رسانه‌ها را به مرکز امنیتی white paperoutlining ارجاع داد تا این مرکز بتواند اطلاعات تکمیلی را به رسانه‌ها ارائه کند.

مرکز امنیتی BKav اعلام کرده است که تلاش مورد نیاز برای ساختن این نقاب و دور زدن سیستم امنیتی اپل به‌اندازه کافی پیچیده هست که کاربران عادی نتوانند به سراغ آن بروند. بااین‌وجود سیستم امنیتی تشخیص چهره هنوز نتوانسته است تا به‌صورت کاملا مناسب همه متخصصان امنیتی را دور بزند و به همین دلیل نیز می‌توان انتظار داشت که این سیستم در نسل‌های بعدی محصولات اپل، بهتر و امن‌تر شود.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا