شرکت IBM به دنبال جایگزینی سیلیکون با گرافن در تراشه‌ها

سیناپرس:شرکت IBM به تازگی تصمیم گرفته است تا گرافن را به عنوان جایگزینی برای سیلیکون معرفی کند. IBM بودجه‌ای 3 میلیارد دلاری برای تحقیقات 5 ساله روی این پروژه‌ در نظر گرفته است.

این شرک اخیراً روش جدیدی برای تولید گرافن به عنوان ماده تک بلوری نیمه‌هادی ارائه کرده است. این گرافن‌ها بسیار ارزان‌تر از ویفرهای تک‌بلوری فعلی است. مسئولان شرکت IBM می‌گویند رشد فیلم‌های نیترید گالیم چهار اینچی امروزی نیازمند زیرلایه ویفر کاربیدسیلیسیم چهار اینچی است که دشواری‌های ساخت این زیرلایه روی تجاری‌سازی فیلم‌های نیترید گالیم تأثیرگذار بوده است. هزینه ساخت کاربیدسیلیسیم در حدود 3000 دلار است در حالی که گرافن می‌تواند جایگزین مناسب و ارزان قیمتی برای این ماده باشد. گرافن ماده‌ای مفید و انعطاف‌پذیر است که برای انتقال دیگر فیلم‌های نازک روی آن بسیار ایده‌آل است.
بیل بیفوز مدیرعامل شرکت کربن ساینسز می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که IBM به دنبال یافتن جایگزینی برای سیلیکون است. گرافن ماده‌ای با پتانسیل بالا برای تولید فناوری‌ تراشه‌‌های نسل جدید است. برای بهره‌برداری از تمام پتانسیل‌های این ماده، باید روشی کنترل شده و کارا برای تولید گرافن با کیفیت بالا ارائه کرد. ما فناوری جدیدی برای تبدیل گاز طبیعی به گرافن ارائه کردیم که با استفاده از آن می‌توان محصولی با ویژگی‌ها مناسب برای استفاده در صنعت الکترونیک تولید کرد.»
به گزارش ستادویژه توسعه فناوری نانو، شرکت کربن ساینسز اعلام کرده‌ که اخیراً توافق‌نامه‌‌ای با دانشگاه کالیفرنیا برای توسعه روش جدیدی به منظور تولید گرافن امضاء رسانده است. این دانشگاه تا کنون برنده چهار جایزه نوبل و یک بار نیز جایزه میلینیوم تکنولوژیز شده است

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا