کمی استرس برای سلامتی لازم است

بسیاری از مردم فکر می کنند قرار داشتن در شرایط اضطراب آمیز می تواند بر سلامت آن ها تاثیرات مخربی داشته باشد. بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، میزان کم اضطراب و استرس می تواند برای انسان مفید باشد زیرا این شرایط موجب افزایش حالت ارتجاعی سلول ها شده و از پیری آن ها جلوگیری کرده و همچنین خطر بروز بیماری ها را نیز کاهش می دهد. این یافته ها به پژوهشگران کمک می کند تا درک بهتری از مکانیزم مولکولی که منجر به پیر شدن سلول ها شده و خطر بروز بیماری های مرتبط با آن را افزایش می دهد، پیدا کنند.

پرفسور ریچارد، آی موریموتو (Richard I. Morimoto) استاد دانشگاه نورث وسترن در این رابطه اعلام کرد: «یافته های ما منجر به کشف استراتژی موثری در رابطه با روند پیر شدن انسان و چگونگی پیشگیری و ایجاد ثبات در زوال سلول ها بر اثر افزایش سن می شود. هدف اصلی ما تنها تلاش برای شناخت و کشف راهی برای افزایش طول عمر انسان نسیت زیرا علاوه بر این موضوع، ما قصد داریم سطح سلامت مولکول ها و سلول های انسان را افزایش داده و به این ترتیب افراد علاوه بر افزایش طول عمر، با افزایش سلامت نیز رو به رو خواهند شد.»

در این مطالعات، پژوهشگران اقدام به بررسی و مطالعه تصادفی  roundworm C. elegans حدود 22 هزار ژن  کرده و دریافتند سیگنال های ناشی از میزان کم استرس در میتوکندری سلول ها که از آن به عنوان منبع انرژی سلولی یاد می شود، می تواند از شکسته شدن سیستم کنترل پروتئین (proteostasis) که معمولا بر اثر افزایش سن رخ می دهد، پیشگیری کرده و آن را بهبود بخشد. این موضوع در حالت عادی با تجمع پروتئین های آسیب دیده همراه شده و در بیماری های مختلفی که موجب زوال سلول های مغزی و عصبی می شوند، قابل مشاهده است. از جمله این بیماری ها می توان به آلزایمر، هانتینگتون (Huntington)، پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفی  (ALS)اشاره کرد.

معمولا مردم اعتقاد دارند اضطراب و استرس در میتوکندری تاثیر نامطلوبی دارد اما این کشف جدید نشان می دهد که میزان کم اضطراب در حقیقت مفید بوده و می تواند موجب بهبود عملکرد سلول ها شود. این موضوع به خوبی در مطالعات و آزمایش های انجام شده روی حیوانات، مشاهده شده است.

ریچارد، آی موریموتو در این رابطه گفت: « وجود میزان کم اضطراب، موجب مقاومت سلول ها در برابر عوامل استرس زا شده و می تواند طول عمر سلول ها را تا دو برابر بیشتر کند که این مساله شبیه به یک معجزه است. »

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.