سقف‌های سبز آثار تغییرات آب و هوا را کاهش می‌دهند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این مطالعه که در شهر سویل صورت گرفته نشان می‌دهد برای مثال برای مقابله با آثار گرمایش زمین تا پایان قرن حاضر میلادی لازم است در شهر سویل بین 207 تا 740 هکتار سقف سبز احداث شود. بر اساس پیش بینی محققان تا پایان قرن بیست و یکم میلادی دمای این شهر بین 1.5 تا 6 درجه افزایش خواهد یافت.

در این تحقیقات با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای شاخص پوشش گیاهی و دمای زمین اندازه‌گیری شد و با توجه به رابطه معکوس مقدار این دو شاخص محققان به این نتیجه رسیدند که برای کاهش میزان افزایش دما به اندازه‌ای که در مدل‌های آب و هوایی شهر سویل پیش‌بینی می‌شود، لازم است میزان پوشش گیاهی شهر بین 11 تا 40 درصد افزایش یابد. به اعتقاد محققان برای مقابله با افزایش دما دو گزینه وجود دارد. گزینه اول این که منشا این افزایش دما هدف گرفته شود و آثار فعالیت انسانی بر این پدیده حذف شود. گزینه دوم این است که از استراتژی‌هایی برای معکوس کردن این فرآیند استفاده شود.
محققان دانشگاه سویل به عنوان یکی از راهکارهای پیاده‌سازی گزینه دوم، به سراغ ایجاد پوشش گیاهی روی سقف ساختمان‌های شهری رفته‌اند. به اعتقاد محققان ایجاد باغ‌هایی روی سقف ساختمان‌ها نوعی عایق طبیعی را در اختیار می‌گذارد که از یک طرف موجب کاهش انرژی مصرفی شده و از طرف دیگر موجب بهبود وضعیت آب و هوایی شهرها، کاهش آلودگی و جلوگیری از گرمایش زمین خواهد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Building and Environment منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا